Bypåske stopper oss ikke fra kakao-kos
Kakao, appelsin og Kvikk Lunsj hører hjemme i påskefeiringen. Selv om årets påske blir annerledes for veldig mange, er nordmenn opptatt av å lage den gode påskestemningen hjemme. Nesten 6 av 10 nordmenn sier i en rykende fersk undersøkelse at de skal lage denne tradisjonsdrikken til tross for koronakrisen.
– I år er det kanskje ekstra viktig for store og små å holde på de koselige tradisjonene våre og finne glede i små ting, sier Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver hos Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
For i år er det mange som ufrivillig må tilbringe påskedagene hjemme. Da kan en termos fylt med kakao passe utmerket for turer i nærområdet, i solveggen hjemme eller i sofakroken med et brettspill eller en god bok.
– En fin ting med hjemmelaget kakao er at alle kan tilpasse den som de selv ønsker. Den kan lages på smeltet sjokolade, fyldig melk og pisket krem for en luksusvariant, eller du kan lage den med lettmelk, lite sukker og mørk sjokolade for en sunnere variant. Lages den fra bunnen av med melk, gir den uansett påfyll av viktige næringsstoffer fra melken, slik som kalsium og jod, sier ernæringsrådgiveren.
For å gjøre ekstra stas ut av hjemmekosen kan kakao også kombineres med andre spennende ingredienser.
– Kakao egner seg veldig godt med flere smakskombinasjoner. Tilsett for eksempel litt chili, kanel eller ingefær, da får du en smakfull drikk. Den ultimate påskekakaoen får du dessuten om du blander i litt appelsinjuice, sier Glemminge Arnesen.
Her er fem spennende kakaooppskrifter med en ny vri:
Varm sjokolade med krem og appelsin
Luksuskakao med mørk sjokolade
Fakta om undersøkelsen:
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Melk.no i uke 14 2020. 575 intervjuer, 18 år og eldre.
Spørsmål: «Tror du at du kommer til å drikke kakao/varm sjokolade denne påsken, til tross for den spesielle situasjonen vi er inne i med korona-viruset»:
Ja, trolig flere ganger |
24 % |
Ja, trolig 1-2 ganger |
34 % |
Ja - TOTALT |
58 % |
Nei, trolig ikke |
32 % |
Vet ikke |
10 % |
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnærings- og kommunikasjonsrådgiver
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
Salget skjøt i været etter TikTok-trend7.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.
2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter30.1.2024 18:42:32 CET | Pressemelding
Et meget godt 4. kvartal gjorde at 2023 ble et vellykket år for norske meieriprodukter. Årets siste kvartal endte med økt salgsvolum i alle kategorier, også for melk som har hatt en jevn nedgang over tid. Spesielt bidro økning i salget av helmelk og syrnet melk med smak til suksessen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom