Byggevarehandelen øker og privatmarkedet rører på seg

Proffmarkedet har ikke latt seg skremme av historiske varmerekorder og latt verktøyet hvile i sommer. Veksten i proff-markedet tyder på at det har vært god aktivitet for norske håndverkere gjennom sommermånedene. Det ser også ut til det fine været har inspirert mange til å ruste opp uteområdene sine.

Aslaug Koksvik, direktør for Virke Byggevare.

Etter en treg start på året har proffmarkedet hatt en solid oppgang på 6,1 prosent i andre tertial, sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig er veksten tilbake i privatsegmentet som hadde en økning på 1,8 prosent i samme periode. Veksten i byggevarehandelen er til sammen på 4,1 prosent sammenlignet med samme tertial i 2017.

- Proffmarkedet har vist en jevn vekst over tid, men privatkundene har sviktet. Det at vi nå for første gang på halvannet år registrere vekst også i privatmarkedet er svært gledelige nyheter for bransjen, sier Aslaug Koksvik, direktør for Virke Byggevare.

Koksvik poengterer at det er store regionale forskjeller i veksttallene. Buskerud har hatt den sterkeste veksten, etterfulgt av Agder-fylkene, Oslo, Oppland, Trøndelag og Akershus. Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane samt Hedmark skiller seg ut som fylkene med svakest utvikling og har en nedgang sammenlignet med samme periode i fjor.

Etter et par år med nedgang i antall omsatte boliger i 2015 og 2016, snudde trenden i 2017.

- Høy omsetning av brukte boliger er positivt for byggevaremarkedet. Mange ønsker å pusse opp eller gjøre endringer i sin nye bolig for å gjøre den til sin egen, påpeker Koksvik.

Aslaug Koksvik, direktør for Virke Byggevare.

Virke er den ledende hovedorganisasjonen for tjenestenæringene i Norge, og representerer over 21 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.