Bygger tidsmaskin for å redusere forsinkelser i kollektivtrafikken

Stavanger-området er noe mindre snørikt enn andre deler av landet i disse dager, men forsinkelser i kollektivtrafikken har også rogalendingene kjennskap til. Mobilitetsleverandøren Kolumbus har nå gått grundig til verks for å komme forsinkelser og kundeklager til livs. Sammen med eksperter på skyløsninger og maskinlæring fra Computas, har de utviklet prototypen til en "tidsmaskin" som kan predikere forsinkelser og eksakt posisjon på selskapets 450 busser opptil et år frem i tid.

Kolumbus og Computas benytter maskinlæring for å kunne tilby de reisende en beste mulige opplevelsen i form av hurtig og smidig transport med minimale forsinkelser. Bilde: Kolumbus.

Løsningen er bygget på Google Cloud Platform og har allerede fått en del oppmerksomhet. Blant annet blir den beskrevet i en artikkel som nylig ble publisert på Googles internasjonale sider. Direktør for privat sektor i Computas Rune Hagbartsen er ikke overrasket over oppmerksomheten.

- Med denne tidsmaskinen presenterer vi det ypperste av hva som er mulig å få til med moderne teknologi, i godt samarbeid med en visjonær kunde. Tidsmaskinen er et eksempel på hvordan kunstig intelligens og maskinlæring kan benyttes for å gi oss en bedre og enklere hverdag. Ingen synes det er gøy når bussen er forsinket eller i verste fall uteblir, og det koster dessuten samfunnet en hel del, sier han.

Torsdag 15. februar presenterer sjefsingeniør og seniorrådgiver i Computas Morten Forfang løsningen i et foredrag på Den Norske Dataforenings konferanse Software 2018.

Ambisiøse krav

Målet med løsningen har vært å bygge et bredere og mer allsidig prognosesystem enn det Kolumbus allerede har i form av de korttidsprognosene som kommer ut av sanntidssystemet. Tidsmaskinen skal kunne se lengre frem i tid, integrere flere eksterne datakilder, som vær og hellig- og feriedager, og generelt “lære” fra alle innsamlede kjøredata. Det stilles høye sanntidskrav. Tidsmaskinen skal generere fortløpende prognoser, slik at trafikkbilde kan visualiseres i en kartløsning og avspilles som en film.

Kollektivtrafikk i endring

Audun M. Solheim, strategi- og utviklingssjef i Kolumbus er tydelig på at de ser store endringer i kollektivtrafikken i årene som kommer – i forhold til ny teknologi, adferd og miljø- og klimakrav. Målet er nullvekst i personbiltrafikken.

- Vi ønsker å være proaktive og styrke kollektivtransporten ved å tilby kunder den beste mulige opplevelsen i form av hurtig og smidig transport med minimale forsinkelser. Vi må innovere steg for steg – og gi kundene mer enn de forventer. Tidsmaskinen Computas har utviklet, er en viktig brikke i dette arbeidet, sier han.

Computas er et løsningshus basert i Norge. Vi har jobbet med samfunnsnyttige prosjekter i Norge i over 30 år og levert en rekke spennende IT-løsninger innen både offentlig og privat sektor. Vi jobber med alt fra apper som redder liv til saksbehandlingsløsninger som vinner priser. Vi har bygget opp en unik kompetanse innen utvikling av gode og prisvinnende fagsystemer, arbeidsprosess- og samhandlingsløsninger.