Bygger ny helikopterbase i Lakselv

AF Gruppen (AFG) er av Forsvarsbygg valgt som entreprenør for bygging av ny helikopterbase på Lakselv lufthavn, Banak. Dette er en tilsvarende base som AF bygger på Ørlandet.
Foto: Agusta Westland

Avtalen omfatter bygging av nytt hangarbygg for 330-skvadronen på Lakselv lufthavn, Banak. Prosjektet omfatter også utomhusanlegg på land- og flyside. Tiltakene på landsiden omfatter i hovedsak tilførselsvei og parkeringsareal, mens det på flysiden etableres tre oppstillingsplasser for helikoptre. I alt skal det bygges ca. 6 000 m2 BTA nybygg og etableres rundt 15 000 m2 utomhus anlegg.

Avtalen er en totalentreprise og har en verdi på MNOK 205 ekskl. mva. Arbeidene starter i august 2017 og byggetiden er ca. 1,5 år.

- Dette er et viktig og spennende oppdrag for vår byggvirksomhet. Vi er svært fornøyde med at Forsvarsbygg igjen har valgt AF som entreprenør på et helikopterbaseprosjekt, sier Morten Grongstad, konsernsjef i AF Gruppen.

Foto: Agusta Westland

AF Gruppen er et entreprenør- og industrikonsern. Konsernet omsatte for 12 mrd kroner i 2016 og har i dag ca 3100 medarbeidere. AF Gruppen  er notert på Oslo Børs (AFG).