Bygger Norges største solcelleanlegg

4.5.2016 13:46 | NorgesGruppen

Unil har besluttet å montere solceller på lageret i Våler. I løpet av 2016 skal anlegget stå ferdig og dekke 25 % av byggets energibehov.

NorgesGruppen etablerer, gjennom datterselskapet Unil, et anlegg som skal produsere over 1 GWh i året. Satsingen skjer i samarbeid med Storebrand Asset Management som eier bygget. Solcelleprosjektet har en total kostnad på 23 millioner kroner. Anlegget leveres av FUSen.

– I desember 2015 stod det utvidede importanlegget i Våler ferdig. Nå skal vi kle tak og vegger med solcellepaneler som skal gi oss fornybar energi. Dette er i tråd med NorgesGruppens ambisiøse miljøsatsing, sier Jarle Kjelingtveit, Supply Chain Manager i Unil.

NorgesGruppen har som ambisjon å bli bærekraftig og klimanøytral. Satsingen på solcellepaneler er et viktig tiltak for å nå dette målet. Vindkraft og fornybart drivstoff er andre viktige tiltak.

Monteringen av solcellepanelene er planlagt til mai 2016, mens prosjektet skal ferdigstilles november 2016. Samlet areal for panelene vil være ca. 8 000 kvm.

Tidligere har NorgesGruppen bygget 2 500 kvm med solceller på ASKOs lager i Vestby, og 4 500 kvm hos ASKO Agder, og nå 8 000 kvm på Unils lager i Våler. Neste steg blir å utvide solcelleanlegget på Vestby til 10 000 kvm.

I tillegg til produksjon av fornybar energi gjennom solceller, har man på Våler hatt fokus på energisparende tiltak i form av byggetekniske løsninger. Kombinasjonen av disse energiløsningene gjør at Enova har valgt å investere 11,4 millioner kroner i prosjektet.

– Unil har valgt flere innovative og energieffektive løsninger som bidrar til at det utvidete anlegget bruker langt mindre energi enn det ellers ville ha gjort, og solcelleanlegget inngår i en god helhet. Med dette prosjektet bygger Unil for fremtidens lavutslippssamfunn, sier fungerende markedssjef for yrkesbygg i Enova, Magni Fossbakken.

Jarle Kjelingtveit, Supply Chain Manager i Unil.

Steinar Nilsen, prosjektdirektør i FUSen.

Over 1 800 dagligvarebutikker fordelt over hele landet, hvorav over halvparten er kjøpmannseide, tilbyr mat- og drikkevarer fra hele spekteret av store internasjonale leverandører til norske lokale leverandører.

Den landsdekkende virksomheten danner et viktig grunnlag for konsernets verdiskaping i det norske samfunnet. De lokale kjøpmennene bidrar til å skape verdier og arbeidsplasser i lokalsamfunnet. Det er dokumentert at bevaring av nærbutikken er viktig for å hindre fraflytting fra distriktene (Møreforsking, 2014). Effektiv varelevering gir butikkene lavere priser og bredt utvalg, og kjøpmenn får lavere kostnader og høyt varetrykk i butikken.

NorgesGruppen har ledende konsepter i alle segmenter, både dagligvare, servicehandel og storhusholdning. Produktutvikling og innovasjonsarbeid er viktig for utviklingen av tilbudet til norske forbrukere. NorgesGruppen skal være en medspiller og samarbeidspartner for leverandører og norsk landbruk.