Oslo lufthavn

Bygger Norges dypeste energibrønn på Avinor Oslo lufthavn

Del

Med kaldt vann, varm stein og innovativ teknologi skal rusegropa på Oslo lufthavn varmes opp gjennom Norges dypeste landbaserte energibrønn.

Avinor Oslo lufthavn har sammen med Rock Energy AS og Båsum Boring AS gjennom deres felles selskap Norwegian Energy Drilling AS, gjennomført energiprosjektet «Varme fra dype energibrønner»
Avinor Oslo lufthavn har sammen med Rock Energy AS og Båsum Boring AS gjennom deres felles selskap Norwegian Energy Drilling AS, gjennomført energiprosjektet «Varme fra dype energibrønner»

- Banebrytende norsk teknologi sørger for at vi kan bore den dypeste landbaserte energibrønnen i Norge noensinne. Det gjør at vi kan bruke varmen i bakken til oppvarming av for eksempel bygninger eller andre store installasjoner, sier direktør for flysidedrift, Henning Bråtebæk.

Rusegropa som pilotprosjekt

Konseptet kan i kontrollerte former sende kaldt vann dypt ned i bakken, for deretter å bringe oppvarmet vann tilbake til overflaten. Dette kan så benyttes til oppvarming av bygninger, eller i dette prøveprosjektets tilfelle, til å varme opp rusegropa og holde den fri for snø. Ikke bare er teknologien som brukes banebrytende, men aldri før er det blitt boret så dypt i en norsk landbasert energibrønn.

Først i Norge til 1500 meter

- Vi har boret oss ned til 1500 meters dybde på begge brønner, og når prosjektet er ferdigstilt skal de kunne varme opp hele plassen i rusegropa sier prosjektleder Bjørn Mosskull i Norwegian Energy Drilling, som gjennomfører prosjektet gjennom sine eiere Rock Energy AS og Båsum Boring AS.

- Det er aldri tidligere blitt gjort i Norge, forklarer Thor Erik Musæus, adm dir i Rock Energy AS. Videre legger han til at energien som hentes ut kan brukes til oppvarming av store bygningsmasser og direkte til bakkevarme med meget lave driftskostnader.

– Varmen som utvinnes fra én av disse brønnene tilsvarer effekten for oppvarming av om lag 20 eneboliger.

Varme fra jordens indre kan gi enorme mengder energi. Faktisk kan energibrønner gi mange ganger mer energi enn vannkraft, og det er denne teknologien Avinor nå nyttiggjør seg på Oslo lufthavn. Produktet er til forveksling likt jordvarme, men det bores betydelig dypere brønner og dermed hentes det ut mye mer energi. Kaldt vann føres ned i rør og varmes opp av varmt fjell.

- Dette sparer oss både for bruk av energi og brøytebiler. På sikt kan vi kanskje også redusere bruken av kjemikalier. Samtidig er det ledd i arbeidet mot et mer innovativt og bærekraftig Avinor. Vi skal være en drivkraft i miljøarbeidet i luftfartsbransjen, og da må vi også tørre å satse på nyskapende løsninger, sier Henning Bråtebæk, direktør for Flysidedrift.

Innovasjon Norge går «all in»

Med seg på laget har Oslo lufthavn og Rock Energy/ Båsum Boring også Innovasjon Norge.

- Full effekt av anlegget ser vi ikke før neste vinter, men det er en teknologi og et produkt som vi har stor tro på, sier han, og får støtte fra samarbeidspartner Vidar Dramstad, avdelingsleder i Innovasjon Norge:

– Å stimulere til utvikling av ny og innovativ miljøteknologi er en av hovedsatsingene til Innovasjon Norge. Med verdensledende kompetanse innen boreteknologi og boreoperasjoner, er teknologi for utnyttelse av dyp geotermisk energi regnet som et av våre nasjonale konkurransefortrinn. Hittil har det vært for dyrt og for høy risiko knyttet til denne formen for energiutnyttelse, noe som har medført at det har vært utfordrende å få finansiering og dermed også offentlig risikoavlastning til slike prosjekter. Dette prosjektet ble vurdert å løse en del av de utfordringene som er knyttet til utnyttelse av dyp geotermisk energi, både teknologisk og økonomisk. Innovasjon Norge mente derfor at det var riktig å gå «all inn» i dette prosjektet både på utvikling- og på investeringsdelen. På den måten ønsker vi å bidra til at kunnskap og erfaring kan utvikles, og dermed til at varme fra dype energibrønner blir et lønnsomt grønt energialternativ. I tillegg til å bygge en norsk bærekraftig industri, ønsker vi at dette skal kunne skaleres internasjonalt og bidra til det globale grønne skiftet, sier han.

Fakta:

Fornybare Energibrønner

  • Fornybar energi fra grunne energibrønner, også kalt jordvarmeanlegg, er energi fra de øverste 2-300 meter av grunnen.
  • Fornybar energi fra dype energibrønner er varme fra 1500-6000m dybde.
  • Brønnene på Oslo lufthavn er unike fordi de er de første energibrønner som bores dypt i hardt norsk grunnfjell.
  • Temperaturen i bakken stiger med ca 20-25 grader for hver km som bores.
  • Fornybar energi fra dype energibrønner er varme fra nivå på 1500-6000 meters dybde.
  • Dype energibrønner har en levetid i flere generasjoner fremover, fordi fjellet ikke slutter å avgi varme.
  • Fotavtrykket på bakken er minimalt, kun på størrelse med et kumlokk.
  • Varmen fra bakken kan enkelt erstatte andre, mindre klimavennlige energikilder.

Rock Energy AS:www.rockenergy.no

Båsum Boring AS:www.basum.no

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Avinor Oslo lufthavn har sammen med Rock Energy AS og Båsum Boring AS gjennom deres felles selskap Norwegian Energy Drilling AS, gjennomført energiprosjektet «Varme fra dype energibrønner»
Avinor Oslo lufthavn har sammen med Rock Energy AS og Båsum Boring AS gjennom deres felles selskap Norwegian Energy Drilling AS, gjennomført energiprosjektet «Varme fra dype energibrønner»
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Oslo lufthavn

Oslo lufthavn
Oslo lufthavn
Edvard Munchs veg
2061 Gardermoen

+47 64 81 20 00https://avinor.no/flyplass/oslo

Avinor Oslo lufthavn er Norges hovedflyplass og ble åpnet 8. oktober 1998. I 2017 hadde Oslo lufthavn 27,2 millioner reisende. 

Norges hovedflyplass ligger på Gardermoen, 47 kilometer nord for Oslo. Flyplassen har en sterk miljøprofil og har blant annet stort fokus på kollektivtransport til og fra flyplassen. I 2017 hadde Oslo lufthavn en kollektivandel på 70 %, som er høyest i Europa. (Kilde: Airport Service Quality)

15 000 mennesker jobber på Oslo lufthavn for å holde flyplassen i gang 24 timer i døgnet. Disse 15 000 er fordelt på over 150 selskaper som jobber med alt fra bagasjehåndtering til flynavigasjon.

Nye Oslo lufthavn sto ferdig 27. april 2017.

Gå til presserommet til Avinor AS.

Avinors offentlige journal finner du her

Følg saker fra Oslo lufthavn

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Oslo lufthavn på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Oslo lufthavn

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom