Byggenæringen passerer 500 milliarder

Prognoser for byggenæringen viser fortsatt vekst i årene fremover, selv om 2018 ble et hvileskjær. –Etter mange år med sterk vekst roet markedet seg litt i 2018. Mangel på arbeidskraft og høyere rente dempet aktiviteten, sier Jon Sandnes, adm. dir. i BNL.

Byggenæringen passerer 500 milliarder, viser BNLs markedsrapport fra juni 2019. Foto: BNL

Prognosesenteret har utarbeidet markedsrapport for BNL. Rapporten inneholder en gjennomgang av utsiktene for norsk økonomi og de norske bygge- og anleggsmarkedene med prognoser for perioden 2019 til 2021.

I år ventes markedet vokse til 490 mrd. 2018-kr.  Det er igjen ventet sterk volumvekst opp mot 5 prosent i 2019. Veksten er drevet av store offentlige investeringer innen anlegg og yrkesbygg. – Prognosene viser at veksten nå først og fremst kommer fra jernbanesektoren og nye sykehus, men det igangsettes og selges fortsatt mange boliger, sier Sandnes.

ROT-markedene (rehabilitering, oppussing og tilbygg) ventes å øke forsiktig i år.

– Økte renter vil påvirke markedene, men høy sysselsetting og reallønnsvekst sikrer vekst i det private oppussingsmarkedet, sier Sandnes.

Prosjektinformasjon antyder at anleggsmarkedet får svakere vekst i 2020, hovedsakelig fordi flere store veiprosjekter har blitt forskjøvet til 2021. – Den politiske risikoen har økt i samferdselsprosjektene. Nå er det viktig at NTP følges opp slik at kapasiteten i markedet kan opprettholdes, sier Sandnes.

Flere bedrifter har rapportert om dårligere tall og spesielt i anleggsmarkedet sliter mange bedrifter med å tjene penger.

– Bestillerkompetanse hos byggherre og kompetanse hos leverandørene vil være nøkkelen. Bruk av ny teknologi og digitale verktøy vil få opp marginene i næringen. Mange lykkes, men fortsatt er det for mange bedrifter som ikke tjener penger, avslutter Sandnes.

Ryddejobben mot useriøs innleie er i gang5.7.2019 08:08:51 CESTAktuelt

Veidekke forplikter seg til BNL og Fellesforbundets anbefalinger for innleie av arbeidskraft. – Vi krever minimum 80 % stillingsbrøk for alt innleid personell på alle Veidekkes prosjekter i Norge. En viktig premiss for å få useriøs innleie til livs er at næringen tar vår del av ansvaret og er en god bestiller, sier konserndirektør Hans Olav Sørlie i Veidekke Bygg.sier konserndirektør Hans Olav Sørlie i Veidekke Bygg.