Budsjettlekkasje: 100 millioner ekstra til petroleumsteknologi gjennom Forskningsrådet

Olje- og energiminister Tord Lien sa torsdag at regjeringen vil foreslå 100 millioner ekstra til utvikling av teknologi innen petroleumsnæringen over Statsbudsjettet for 2017.

Pengene er en videreføring av tiltakspakken for å sikre kompetanse og sysselsetting i petroleumsnæringen. De vil gå til Forskningsrådsprogrammet DEMO 2000 og kommer i tillegg til et foreslått budsjett på 70 millioner.

Også i fjor fikk DEMO 2000 hundre millioner ekstra. Lien sa at fjorårets tiltakspakke var svært vellykket og at det er årsaken til at regjeringen nå ønsker å gjenta det. DEMO 2000 har fått rekordmange søknader, noe som viser stor vilje til fornyelse i petroleumsnæringen, sa Lien.

– Disse pengene er viktig for at ny teknologi skal kunne utvikles og tas raskt i bruk på norsk sokkel, sier Arvid Hallén, administrerende direktør i Forskningsrådet.

– Ny teknologi og nye løsninger kan gjøre norsk petroleumsnæring mer energieffektiv og senke produksjonskostnadene, sier han.

Bevilgningen, som ble annonsert av olje- og energiminister Tord Lien, under et besøk hos bedriften Interwell P & A torsdag, gjør det mulig for Forskningsrådsprogrammet DEMO 2000 å gjennomføre en ny, rekordstor utlysning rettet mot leverandørindustrien.

Ekstramidlene vil bli utlyst med søknadsfrist 15. februar. Maksimalt beløp som det er mulig å søke om fra programmet vil være 25 millioner kroner. I tildelingen legges det vekt på prosjekter som reduserer klimagassutslipp og gir økt energieffektivitet for å møte regjeringens klimamål.

DEMO 2000 er Norges forskningsråds program for pilotering og demonstrasjon av ny teknologi til bruk på norsk sokkel.

22 03 70 00https://www.forskningsradet.no

Forskningsrådet er den nasjonale organisasjonen for finansiering av forskning og eksperimentell utvikling (FoU) og FoU-støttet innovasjon. Forskningsrådet skal være en markert forsknings- og innovasjonspolitisk aktør nasjonalt og internasjonalt, en strategisk investor, en synlig og inkluderende samfunnsaktør og en kunnskapsbasert rådgiver. Gjennom disse rollene skal vi legge til rette for utviklingen av sterke forsknings- og innovasjonsmiljøer som hevder seg i den internasjonale konkurransen, skaper innsikt, bidrar til verdiskaping og til å løse de samfunnsutfordringene Norge og verdenssamfunnet står overfor. Forskningsrådet skal gi næring til nye ideer, gjøre grensesprengende forskning og radikal innovasjon mulig og jobbe for et samfunn der forskning brukes og deles.

Følg pressemeldinger fra Forskningsrådet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Forskningsrådet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Forskningsrådet