Budsjettforliket: Svært uheldig å utvide arbeidsgiverperioden i permitteringsreglverket

BNL er svært skuffet over at regjeringen endrer permitteringsreglene. – Vi frykter kompetansetap i næringen, sier Jon Sandnes adm. dir. i BNL i en kommentar til budsjettforliket.

Jon Sandnes, adm. dir i BNL Foto: Moment Studio /BNL

I budsjettforliket mellom Høyre, FrP, Venstre og Krf er det enighet med å utvide arbeidsgiverperioden fra 10 til 15 dager.

- Våre bedrifter permitterer fordi alternativet kan være oppsigelser. Konsekvensene for bedriftene med denne økningen i dagpengeperioden, er at mange bedrifter i realiteten må si opp ansatte, framfor å permittere.

Dette har vi ved flere anledninger advart mot tidligere, fordi det bidrar til å tappe bedrifter for verdifull kompetanse.

– BNL er skuffet over at regjeringen har utvidet arbeidsgiverperioden etter så mange tydelige tilbakemeldinger fra en samlet byggenæring, sier han.

Det er også et tankekors at regjeringen bidrar til å gjøre det vanskeligere for bedriftene å etterleve det som regjeringen har vært så tydelig på i regjeringsplattformen: Fast ansatte skal beholdes som hovedregel i arbeidsmiljøloven, avslutter Sandnes.

Jon Sandnes, adm. dir i BNL Foto: Moment Studio /BNL

Prognoser for byggenæringen: Sterkt 2019 for nye yrkesbygg28.11.2018 10:48Pressemelding

Det er forventet vekst i alle deler av byggenæringen, bortsett fra nye boliger i 2019, men også der forventes det vekst i 2020. Nye yrkesbygg skal vokse med 8,8 prosent i 2019, noe som er den høyeste veksten på over 10 år. – Veksten i yrkesbygg betyr at norsk næringsliv øker investeringene, sammen med anleggssektoren skaper det forventninger om et godt år også i 2019, sier Jon Sandnes, adm. dir. i BNL.