Brynhild Asperud fra Oslo er valgt inn i NITOs hovedstyre

- Jeg ønsker å være med på å påvirke veien videre for NITOs medlemmer. Vi har mange utfordringer, og derfor er det er viktig å være på ballen, sier Brynhild Asperud.

Brynhild Asperud har sittet i hovedstyret i NITO siden 2012. Hun er fra Hedmark, men bor i Oslo. Hun er utdannet kjemiingeniør med videreutdanning i stråleterapi og ledelse.

I 30 år har Asperud vært tillitsvalgt, og hun har vært frikjøpt fra stillingen som fagstråleterapeut siden 2011, fordi hun var klinikktillitsvalgt og nestleder på Oslo universitetssykehus.

Brenner for fagforeningsarbeid

I 2012 ble Asperud leder av NITO Spekter, og har i den forbindelse en del frikjøp sentralt. I tillegg har Asperud fortsatt verv som tillitsvalgt ved Ous-Hf, og hun har noe av frikjøptandelene i bedriftsgruppestyret.

Hun har lang erfaring med omstillinger i offentlig sektor.

- Lokalt har jeg vært med på mange omstillinger og endringer. For eksempel da Radiumhospitalet ble overført fra staten til Spekter i 2002 og fusjonen mellom Rikshospitalet og Radiumhospitalet i 2005. Nå er vi også en del av Oslo universitetssykehus hvor det er løpende store omstillinger og endringer.

- Trepartssamarbeidet er nøkkelen til suksess

- Vi ser at samfunnet er i endring og at teknologi og digitalisering påvirker alle bransjer. Samtidig hardner arbeidslivet til og vilkårene for ansatte blir redusert. Derfor må NITO fortsette å jobbe for et inkluderende og trygt arbeidsliv. Vi må vise at velferdsgodene er avhengig av et godt trepartssamarbeid.

Asperud forteller at det er viktig at flest mulig er organiserte i arbeidslivet.

- For ingeniører og teknologer er NITO det beste valget. NITO ivaretar utfordringene som ingeniørene og teknologene møter på arbeidsplassen. Rundt om i landet jobber tillitsvalgte for å ivareta og fremme ingeniørenes rettigheter. I tillegg har vi fokus på arbeidsliv, og vi setter NITO på dagsorden i mediene.

NITO er Norges største organisasjon for ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad: Over 88.000 medlemmer.

Kontaktinformasjon, Brynhild Asperud: 99351110

NITO er Norges største organisasjon for ingeniører og teknologer med over 86 000 medlemmer. NITO organiserer ingeniører og teknologer med høgskole-/universitetsutdanning eller tilsvarende kompetanse.