Bryggeri- og drikkevareforeningen

Brusavgiften opprettholdes: - Bevisstløs næringspolitikk og gambling med folkehelse

Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) reagerer sterkt på at regjeringen har valgt å videreføre den kraftige økningen i brusavgiften i sitt forslag til statsbudsjett for 2019. I budsjettforslaget blir sjokoladeavgiften redusert, mens brusavgiften, som ble økt med over 42 prosent i 2018 opprettholdes.

- Det er ubegripelig at regjeringen har lukket ørene for alle bekymringsmeldinger fra bedriftene og arbeidstagerne i næringen, sier BRODs direktør, Petter Nome. - Å opprettholde brusavgiften er bevisstløs næringspolitikk og en hån mot den bransjen i Norge som har gjort mest for å redusere sukkerforbruket i befolkningen.

Nome peker på at grensehandelen med brus sannsynligvis har økt med opp mot 30 prosent på grunn av avgiften.

- Svenskene er vinnerne, men i Norge er det bare tapere: Bedriftene, arbeidstagerne og staten. Brusavgiften er også gambling med folkehelsa. Systematisk arbeid fra brusprodusentene gjennom flere år, har ført Norge til en suveren verdenstopp når det gjelder andelen sukkerfri brus. Dette velger regjeringen å undergrave. Hamstringshandel i Sverige fører til at folk får i seg mer sukker enn de ellers ville fått, sier Nome

BROD mener avgiften må være umulig å leve med for Fremskrittspartiet, hvor et enstemmig landsmøte vedtok å reversere avgiftsøkningen.

- Her må det bli omkamp i Stortinget. Det er klart Stortinget greier å finne penger hvis de vil – akkurat som de gjorde i revidert nasjonalbudsjett for å finansiere sin egen byggeskandale, mener Nome.

Om Bryggeri- og drikkevareforeningen

Bryggeri- og drikkevareforeningen
Middelthunsgate 27

23 08 86 94http://www.drikkeglede.no

Bryggeri- og drikkevareforeningens (BROD) formål er å ivareta medlemmenes felles interesser overfor myndigheter, forbrukere, kunder, nasjonale og internasjonale institusjoner/organisasjoner og samfunnet forøvrig.

Følg saker fra Bryggeri- og drikkevareforeningen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bryggeri- og drikkevareforeningen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Bryggeri- og drikkevareforeningen