Bruktsalget sparer miljøet for 500 000 tonn CO2

14.3.2016 11:30 | FINN.no

Det ble solgt varer til en verdi av 7,8 milliarder kroner på FINN torget i 2015, ifølge en ny rapport. Totalt ble det lagt ut 5,4 millioner privatannonser, noe som har bidratt til å spare miljøet for 500 000 tonn CO2.

Gjenbruk gir bedre klimaeffekt enn mye annet. I fjor bidro bruktsalg til klimakutt tilsvarende et bilfritt Oslo i ti måneder. Samtidig gir brukthandelsnæringen betydelige inntekter til selgerne. I fjor omsatte selgerne på FINN torget alene for 7,8 milliarder kroner.

For tredje året på rad har FINN.no utarbeidet bruktmarkedsrapporten, en rapport som ser nærmere på utviklingen i kjøp og salg på Torget.

I løpet av 2015 ble det publisert 5,4 millioner annonser på FINN torget – over 100 000 annonser i snitt per uke. Det er en økning på nærmere 40 prosent fra 2014.

Brukthandelseffekt
Årets rapport kan for første gang vise den faktiske klimanytten som kommer ut av kjøp og salg på nett. I samarbeid med Schibsted og våre søsterselskaper i Sverige, Frankrike, Italia og Spania har vi regnet ut de miljømessige gevinstene fra brukthandel.

I fjor var det i snitt 1, 9 millioner unike brukere innom Torget hver uke, og til sammen har FINN-brukerne spart miljøet for 500 000 tonn CO2. Det er det samme som årlige utslipp fra 44 248 nordmenn eller 574 713 flyturer tur/retur Oslo – New York.

- Det er flere grunner til at folk selger og kjøper ting på nett. Vi ser at miljøhensyn blir en stadig viktigere motivasjon for brukthandel, og da er det veldig gøy å vise klimagevinstene ved å være på FINN. Brukthandelseffekten bidrar faktisk til redusert miljøpåvirkning, sier Christopher Ringvold, produktdirektør på FINN torget.

Møbelkategorien fortsatt størst
Møbel og interiør er fortsatt den største kategorien og utgjør 20 prosent av salgsvarene og 52 prosent av det som gis bort. For eksempel ble det lagt ut 40.000 annonser for sofaer på Gis bort.

Fortsatt er sofa søkeordsvinneren for 2015, med nærmere 590.000 søk* på «sofa» alene, en økning på nesten 50 prosent fra 2014.

- At møbelinteressen er så stor på FINN er også svært positivt for miljøet. På Torget er det nemlig kategorien møbler og interiør som sparer miljøet for desidert flest CO2-ekvivalenter – nærmere bestemt 95 000 tonn med karbondioksid, sier Ringvold.

Annenhåndsmarkedet for kjente merkevarer øker mest
Klær, kosmetikk og accessoirer er den kategorien som vokser mest målt i antall annonser, og både sko, jakker og kjoler til damer er populære salgsvarer. I 2015 ble det lagt ut over 680.000 annonser i denne kategorien, opp 60 prosent fra 2014.Søkeordslisten kan tyde på at nordmenn har blitt mer merkebevisste det siste året, og både «Louis Vuitton» og «Rolex» har klatret opp på topp 10, etterfulgt av andre kjente merker som Mulberry, Michael Kors og Chanel.

- Ofte er det stor etterspørsel etter produkter det er dyrt å kjøpe nytt, og det som legges ut til salgs er gjerne svært pent brukt. Et annenhåndsmarked for eksklusive merkevarer gir brukerne gode muligheter til å få tak i både dyre og ettertraktede produkter som de ellers ikke har mulighet til å kjøpe, sier Ringvold.

Større effekt jo dyrere varen er
Elektronikk og hvitevarer er den nest største kategorien på Torget målt i antall annonser, og mobiltelefoner er en veldig populær salgsvare med over 100.000 publiserte annonser. Spill og konsoller er blant produktene med størst annonsevekst, mens kjøleskap, mobiltelefoner, vaskemaskiner og komfyrer er blant produktene som i snitt ligger kortest tid på Torget.

- Hvor fort du får solgt, kommer blant annet an på hvor pent brukt tingene er og pris. Sitter du på elektronikk og hvitevarer som du ikke trenger lenger, og salgsvaren har en verdi fra 500 kroner og oppover, kan du med stor sannsynlighet tjene noen kroner på det, sier Ringvold.

Generelt for Torget er det størst sjanse for å få solgt produktet hvis verdien på tingene er fra 1000 kroner og oppover.

Gratisvarer fortsetter å øke
I 2015 ble det lagt ut 441.762 gis bort-annonser; en vekst på 35 prosent fra 2014. Totalt utgjør møbler, hage og hus 65 prosent av alle gratisvarene. Annonsene omfatter alt fra bokhyller, nattbord og stoler, til dører, vinduer, taksten og fliser. Hvert år legges det også ut hele hus, gårder og hytter, mot at det blir fraktet bort.

For eksempel ble det gitt bort 19 638 senger, 9140 spisestuer, 8810 kommoder, 6972 byggevarer, 5039 kjøkkeninnredninger og 4607 dører.

- Nordmenn er glade i å pusse opp, og det er veldig positivt at man velger å gi det bort fremfor å kaste det. Gamle murstein kan renskes og brukes på nytt. Vinduer og dører kan slipes og tilpasses nye boliger. Gjenbruk av byggematerialer kan bidra til å redusere klimagassutslippene fra produksjon av nye materialer, sier Ringvold.

- Samtidig kan det tyde på at folk har god råd, fordi de velger å gi bort ting fremfor å selge, fortsetter han, som legger til at det ble publisert gratisvarer til en estimert verdi på 127 millioner kroner på Torget i fjor.

Mobil stadig viktigere
I snitt var det 1,9 millioner unike brukere innom FINN torget hver uke i fjor. Det er en økning på 460 000 fra året før. Stadig flere surfer på nett med smarttelefoner, og mobiltrafikken inn til FINN utgjør nå 65 % av totaltrafikken inn til FINN.no. Det er en økning på 10 prosent fra 2014 og opp 50 prosent fra 2010. I januar 2016 utgjorde appens andel av mobilbesøk på FINN 33 prosent.

Se rapporten om «Det norske bruktmarkedet» for detaljert informasjon.

Kort informasjon om Brukthandelseffekten
Resultatet bygger på en beregning som IVL Svenska Miljöinstitutet har gjennomført på bakgrunn av statistikk fra Finn, Blocket i Sverige, Leboncoin i Frankrike, Subito i Italia og Vibbo i Spania. Til sammen har disse over 46 millioner unike brukere hver måned.

Beregningen er basert på forutsetningen om at hvert solgte produkt (brukt) erstatter produksjonen av et tilsvarende nytt produkt, samt avfallshåndtering av produktet. Ved å analysere salget av varer på nettstedene har IVL trukket ut klimadata som deretter er omregnet til CO2-ekvivalenter i kilo. Studien har tatt høyde for at bilkategorien behøver spesifikke kalkulasjoner og justeringer, med tanke på at en bil kan selges opptil flere ganger.