Bruktmarkedet sparer miljøet for 0,5 millioner tonn karbondioksid

26.4.2017 19:35 | FINN.no

Det ble annonsert varer til en verdi av 26 milliarder kroner på FINN torget i 2016, ifølge en ny rapport. Totalt ble det lagt ut 6,1 millioner privatannonser, noe som har bidratt til å spare miljøet for 0,5 millioner tonn CO2.

FINNs miljøhelter sparte 0,5 millioner tonn karbondioksid i 2016! Det tilsvarer 500 000 bilturer mellom Oslo og Roma.

Gjenbruk gir bedre klimaeffekt enn mye annet. I 2016 bidro bruktsalg til klimakutt tilsvarende et bilfritt Oslo i ti måneder. Samtidig gir brukthandelsnæringen betydelige inntekter til selgerne. I fjor annonserte selgerne på FINN torget alene for 26 milliarder kroner.

For fjerde året på rad har FINN utarbeidet bruktmarkedsrapporten, en rapport som ser nærmere på utviklingen i kjøp og salg på Torget.

I løpet av 2016 ble det publisert 6,1 millioner annonser på FINN torget – over 115 000 annonser i snitt per uke. Det er en økning på nærmere 13 prosent fra 2016.

Brukthandelseffekt

For andre år på rad har Schibsted regnet på de miljømessige gevinstene fra brukthandel, og i år deltar åtte av Schibsteds 30 internasjonale markedsplasser.

Til sammen har FINN og søsterselskapene i Spania, Italia, Frankrike, Ungarn, Sverige, Finland og Marokko over 60 millioner unike besøk hver måned. Brukerne på disse markedsplassene har spart miljøet for 16,3 millioner tonn CO2 ved å kjøpe og selge brukt i 2016. Det tilsvarer 1 440 ganger rundt jorden med verdens største passasjerfly.

FINN torget har i snitt 2 millioner unike besøk hver uke, og til sammen har FINN-brukerne spart miljøet for 0,5 millioner tonn CO2. Det er det samme som produksjonen av 7 millioner sykler eller 8 295 fotballbaner plantet med trær.

Selv om få av dem som kjøper brukt på FINN oppgir miljø som den viktigste motivasjonen, mener produktdirektør for FINN torget, Christopher Ringvold, at klimabevisstheten øker blant brukerne.

- Miljø og klima er i liten grad en motivasjon for å kjøpe klær og utstyr brukt. Men når vi gjør oppmerksom på hva den totale brukthandelen i Norge gjør for miljøet, er det i det minste positivt å se at det nytter å handle brukt, sier Ringvold. Han mener at det fremover vil være flere som handler brukt for å synliggjøre samfunns- og miljøengasjement.

Klimabevisstheten øker

Annonsetallene fra FINN torget viser at det er mange muligheter for den som vil kjøpe brukt.

- Generelt ser vi at nordmenn er flinke til å tenke gjenbruk når de selv skal kvitte seg med ting. Men det er fremdeles en barriere for mange å oppsøke bruktmarkedet fremfor å kjøpe nytt når de er på jakt etter noe, sier Ringvold.

Billigprodukter, rimelig sportsutstyr, lagersalg og store kjedebutikker gjør at det ikke alltid er så mye dyrere å kjøpe nytt fremfor brukt. Og når heller ikke miljøgevinsten er en stor motivasjon for alle, blir det lett å velge nytt.

- Heldigvis er det flere som jobber for å heve statusen og bevisstheten til brukte kjøp. Og den grønne bølgen vil forhåpentligvis motivere flere til å jakte i bruktmarkedet først, sier Ringvold.

................................................................................................................................................

Kort informasjon om Brukthandelseffekten

Schibsted har utviklet den unike beregningsmetoden i samarbeid med IVL Svenska Miljöinstitutet. For mer informasjon om resultat og metodikk besøk schibsted.com/secondhandeffect.

Beregningen er basert på forutsetningen om at hvert solgte produkt (brukt) erstatter produksjonen av et tilsvarende nytt produkt, samt avfallshåndtering av produktet. Ved å analysere salget av varer på nettstedene har IVL trukket ut klimadata som deretter er omregnet til CO2-ekvivalenter i kilo. Studien har tatt høyde for at bilkategorien behøver spesifikke kalkulasjoner og justeringer, med tanke på at en bil kan selges opptil flere ganger.