NAF

Brukt elbilbatteri er ganske "safe"

Del

Mange vurderer å kjøpe brukt elbil, men usikkerheten som bremser en del bruktbilkjøpere er om batteripakken kan by på store uforutsette utgifter. - Tommelfingerregelen er at batteriet på en moderne elbil overlever bilen. Så det er liten grunn til å frykte batterihavari, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Vurderer du en elbil som er fem år eller nyere, er det ikke batteripakken som bør være det du er mest opptatt av å sjekke. (Foto: NAF)
Vurderer du en elbil som er fem år eller nyere, er det ikke batteripakken som bør være det du er mest opptatt av å sjekke. (Foto: NAF)

Et moderne elbilbatteri er svært holdbart, så holdbart at det er viktigere å sjekke annet på bilen, slik som rust og mekaniske ting. Vanligvis mister et batteri noen få prosent ytelse de første 80 000 kilometrene. Deretter holder det seg temmelig stabilt i flere hundre tusen kilometer.

- Vurderer du en elbil som er fem år eller nyere, er det ikke batteripakken som bør være det du er mest opptatt av å sjekke, mener Sødal. - Det er den vanlige sjekklisten for bruktbilkjøp som gjelder, fortsetter han.

En elbil er langt enklere mekanisk enn en bensin- eller dieselbil. Elmotoren er enkel, mens motoren i en tradisjonell bil har mange bevegelige deler. Historikken til bilen er viktig å kartlegge så som at servicer er fulgt, om det har vært skader på bilen og lignende. Rust er det også viktig å være oppmerksom på både i hjulbuer og under bilen. Prøvekjøring er også lurt for å høre etter ulyder og sjekke at alle betjeningsknapper og – hendler fungerer som de skal.

Bruktbilkjøp er det våre advokater og tekniske rådgivere får flest henvendelser om. Så det er viktig å være grundig når man kjøper bruktbil om den går på strøm eller ikke, rådgir Nils Sødal. - Føler man seg ikke kompetent til dette, er det hjelp å få enten ved å ha med seg en bilkyndig eller ta en test hos oss, fortsetter han.

Bruktprisene på elbil har skutt i været

Etterspørselen etter nye elbiler har vært og er høy, mens bruktmarkedet frem til i høst var normalt. Bruktmarkedet for elbil svinger mer enn for tradisjonelle biler, i og med at det er færre biler til salgs. Etter at de nye bomtakstene i Oslo ble innført i høst, har etterspørsel etter på brukte elbiler økt kraftig. Nå betaler man nesten det samme og av og til mer enn nybilpris for brukte elbiler.

- Slik som prisene er nå, kan det være lurt å ha litt is i magen. Faktisk kan det være lurt å bestille en ny elbil tross lang ventetid, mener Sødal. - Da vil man få en bil med lengre rekkevidde uten at det nødvendigvis koster mer. Så får man heller akseptere å betale bompengene i ventetiden, avslutter han.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Vurderer du en elbil som er fem år eller nyere, er det ikke batteripakken som bør være det du er mest opptatt av å sjekke. (Foto: NAF)
Vurderer du en elbil som er fem år eller nyere, er det ikke batteripakken som bør være det du er mest opptatt av å sjekke. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Østensjøveien 14
0609 Oslo

08505http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med over 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatt og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom