Bruker litt mer penger enn i fjor

(Oslo 8. mars 2018) Tall fra Nets og BankAxept AS viser at det i februar ble utført 135,4 millioner kortkjøp, en vekst på 1,6 prosent i forhold til februar 2017. Betalingskortene ble benyttet til å handle for 43,9 milliarder kroner, en økning på 1,7 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

— Statistikken fra februar viser at det er en noe høyere prosentuell vekst i beløp enn veksten i antall kortkjøp. Tilsvarende tendens så vi også i januar tallene. Dette kan være en indikasjon på at nordmenn bruker litt mer penger i år enn i fjor, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Stadig flere kontaktløse betalinger
Stadig flere bruker kortene kontaktløst. Ved utgangen av februar var det 2 millioner bankkunder som hadde mottatt et nytt kontaktløst BankAxept kort fra sin bank, en økning på hele 700 000 siden nyttår.

— I februar ble det registrert nesten 900 000 kontaktløse korttransaksjoner med BankAxept-kort. Antallet ventes å stige betydelig fremover, etter hvert som nye kontaktløse BankAxept kort rulles ut i markedet i stort tempo og stadig flere utsalgssteder aktiverer sine betalingsterminaler for kontaktløs betaling, sier Frode Riis Andersen, kommunikasjons- og markedssjef i BankAxept AS.

Bankkort med BankAxept ble i februar benyttet 116,6 millioner ganger, noe som er 600 000 ganger mer enn samme måned i fjor. Det ble handlet varer og tjenester med BankAxept for nesten 35,2 milliarder kroner.

Frode Riis Andersen, kommunikasjons- og markedssjef i BankAxept AS, tlf. 922 46 335,
e-post: fra@bankaxept.no