Bruker idretten som virkemiddel for utvikling i det sørlige Afrika

7.2.2017 16:46 | Norges idrettsforbund

Idrettens fredskorps har i år sendt åtte idrettsfrivillige som er med på å sette preg på norsk idretts internasjonale engasjement i Zambia. Blant disse er Fredrik Aasaaren (25) og Martin Steen Reymert (25) fra Oslo.

Fredrik Aasaaren (til venstre) og Martin Steen Reymert. Foto: Caroline Dokken Wendelborg/ NIF

-          Vi startet «idrettskarrierene våres» i skisporet med Lyn/Koll. Det er stort at vi nå kan bidra med de gode opplevelsene vi selv har fra idretten og tilrettelegge for at flere kan drive med idrett i Zambia, forteller Martin.

-          Idrettsgleden vi er vitne til her nede er helt enorm, legger Fredrik til.

- En unik mulighet

Blant 55 søkere ble Oslo-guttene tatt ut etter et uttaksseminar på Olympiatoppen. I 10 måneder skal de bidra med sin idrettsfaglige kompetanse på skoler, i idrettslag og i lokalsamfunn i Zambia.

-          Vi begge har drevet aktivt med idrett og har interesse for utviklingsarbeid, så vi har truffet blink med å være idrettsfredskorpsere, sier Fredrik som har en bachelorgrad i statsvitenskap og har tidligere drevet med roing i Christiania Roklub.

Siden 1997 har over 400 norske idrettsungdommer deltatt i utvekslingsprogrammet Idrettens fredskorps i regi av Norges idrettsforbund (NIF). Idrettens fredskorps er en del av norsk idretts internasjonale arbeid og er tuftet på idrettens grunnverdier; glede, fellesskap, helse og ærlighet.

-          Jeg ser på det å være idrettsfredskorpser som en unik mulighet til å utveksle verdier og erfaringer, og det er spennende å kunne bidra i feltet der det skjer, sier Martin.

Fredrik er enig og legger til:

-          og ikke minst lære mer om likheter og forskjeller på idrettsarenaen. Jeg føler vi i Norge er noen steg lengre frem i organisering av store idrettsarrangement – så jeg håper jeg kan bidra positivt på dette området.

-          Det er også genialt at vi kan kombinere det å være idrettsfrivillig med studie Idrett, kultur og utviklingssamarbeid ved Norges idrettshøyskole, skyter Martin inn.

Idrett bygge broer og gir nye familiemedlemmer

-          Vi har en fantastisk gjeng på åtte som vi bidrar med verdifulle erfaringer fra norsk idrett hos våre partnere i Sør, sier koordinatoren for Idrettens fredskorps i NIF, Lind Gustafsdottir.

Idrettsutvekslingen innebærer blant annet sosialt samvær, sportslig felleskap og nye bekjentskaper på tvers av kulturer. Under hele oppholdet bor de frivillige hos hver sin vertsfamilie.

-          Jeg bor i et lite hus i byen Livingstone, helt sør i Zambia. Her har jeg åtte vertssøsken og har alt det jeg trenger – kanskje ikke en dusj – men en helt fantastisk familie. Som en sosial fyr som liker å være der det skjer, kunne jeg ikke fått det bedre, forteller Martin.

Kunne du tenke deg å bli idrettsfrivillig som Fredrik og Martin? Søk i dag! Les mer her.

Fredrik jobber frivillig i det Zambiske friidrettsforbundet (ZAAA) i hovedstaden Lusaka, hvor arbeidsoppgavene kan være alt fra budsjettplanlegging til friidrettsarrangementer, markedsføring av Lusaka Marathon, organisere, etablere, bygge og videreutvikle arrangementer. Foto: Caroline Dokken Wendelborg/ NIF
Martin jobber frivillig som aktivitetsleder og trener hos NIFs partner og den lokale NGOen, Response Network i Livingstone. Foto: Caroline Dokken Wendelborg/ NIF

Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) er det øverste organ i Norges største folkebevegelse, med 2.240.000 medlemskap fordelt på 11.409 idrettslag. NIFs visjon er "idrettsglede for alle".