Bruk vettet - ikke spyl ned fettet

Trodde du det var greit å helle sausrester og annet fett ned i vasken? Du kan ende opp med tett avløpsrør og muggskader i kjøkkenskapet.

Julen er den tiden på året da det syndes mest med fett og matrester i avløpet. Fettet legger seg på rørveggene lag på lag, og etter en tid er det ikke mye plass igjen for vannet til å renne gjennom. Til slutt sier det stopp.

- Rent bortsett fra at oppvaskvannet plutselig ikke renner ned i sluket, kan tette avløpsrør bli både dyrt og ubehagelig, sier Thomas Nilsen, seniorrådgiver i KLP Skadeforsikring.

Dersom du kvier deg for å ta fatt på det tette sluket selv, er alternativet å ringe rørlegger eller for eksempel Høytrykksvakta. De fikser tette rør ganske kjapt, men det koster.
- Slikt skjer selvsagt aldri mellom 8 og 16 på en hverdag, det skjer på kvelder, i helger og høytider. Da har både rørleggere og "spylefirmaer" vakttillegg og stivere timepriser enn innenfor vanlig arbeidstid, påpeker Nilsen.

Muggskader gir trøbbel
Når vannet blir stående lenge i røret, kan utette røroverganger også føre til at det lekker ut vann. Selv om det er små mengder vann som lekker ut, kan det føre til stor skade.

- Fuktighet over tid i varmt innemiljø gir god grobunn for mugg. Lekkasjer inne i kjøkkenskap blir ofte ikke oppdaget før etter lang tid, og da kan muggsoppskadene ha blitt så store at både gulv og kjøkkenskap må byttes ut. I verste fall drypper vannet videre ned i kjelleren, og det kan bli sopp- og råteskader i hele huskonstruksjonen, sier Nilsen.

Små vannlekkasjer kan føre til skader, også om det oppdages tidlig. De aller fleste skapskrog i kjøkkeninnredninger er laget av spon. Er det noe spon tåler dårlig, så er det vann. Sponet sveller opp, og mister form og bæreevne.

Dette gjør du om røret blir tett
Så lenge det renner bra unna, er avløpsrøret greit. Du vil merke det når vannet renner saktere og saktere ned i sluket. Da er det viktig å raskt ta tak i problemet før det tetter seg helt.

- Går det sakte, kan du demontere og rengjøre vannlåsen. Det kan være at det holder. Virker det fortsatt tett, kan du kjøpe en enkel stakefjær i jernvarebutikken. Etter å ha brukt denne, tapper du ned store mengder kokhett vann, sier Thomas Nilsen i KLP.

- Trengs det sterkere midler, kan bruk av kjemiske rørvask-produkter også fungere. Men sjekk at røropplegget tåler det som du eventuelt har tenkt å bruke, og husk å spyle ned med store mengder kokhett vann da også, anbefaler han.

Slik unngår du at rørene tetter seg:

Tørk av restene fra kjeler, panner og servise med kjøkkenpapir, i stedet for å skylle alt av fett og matrester ut i vasken.
Sett stekebrettet du brukte til juleribba til side og vent til den er kald. Da er det lettere å skrape ut og få kastet fettet i matavfallsbeholderen.
Frityrolje eller fett som ikke stivner, samler du i en melkekartong eller flaske, tetter godt igjen og kaster i restavfallet. Har du store mengder, kan du helle det over i tett emballasje og levere det på gjenbruksstasjonen.
Selv om du har gode rutiner med å tørke av oppvasken, anbefales det å rense avløpsrøret under kjøkkenbenken minst en gang i halvåret. Bruk gjerne kjemiske rørvask-produkter, men husk da å lese bruksanvisningen før du tar middelet i bruk.

For mer informasjon, kontakt:

Seniorrådgiver Thomas Nilsen, e-post: Thomas.nilsen@klp.no, mob: 908 67 121

(Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix)