Bruk nattmatvett i julebordstiden

Vi er på vei inn i julebordsesongen - med tradisjonsrike julebord med kollegaer og gode venner som ofte varer langt ut i de sene nattetimer. Erfaringer fra tidligere år viser at stadig flere avslutter en sen julebordnatt med nattmat. Favoritten er en pizza som "bare" skal varmes 10 minutter i ovnen. Disse 10 minuttene er det mange som benytter til en velfortjent «strekk» på sofaen. En strekk som i mange tilfeller varer helt til brannalarmen går.
Er du trett eller full er en brødskive gull! (Foto: VG)

Rekord i mottatte alarmer som skyldes tørrkoking

Brannvesenet melder om stadig flere utrykninger som skyldes tørrkoking. Hele 47 prosent av brann- og redningsvesenets utrykninger i 2017 skyldtes komfyrbranner hjemme hos folk. De rykket i fjor ut til 3 339 branner i private hjem, hele 1 562 av disse var branner eller branntilløp på komfyren.

Ferske tall fra Sector Alarm støtter denne utviklingen. Så langt i år har selskapet mottatt over 400 alarmsignaler som skyldes tørrkoking. Dette er en betydelig økning fra 2017. Også i fjor var november og desember de månedene med flest tørrkoksignaler.

Er du trett eller full - la komfyren stå på null

I følge Norsk Brannvernforening er det de typiske brannårsakene som øker i førjulstiden. Glemte gryter og kjeler på komfyren og uforsiktighet ved bruk av levende lys. Dette støttes av statistikken til Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap (DSB) som forteller at hele 57 prosent av alle boligbranner starter på kjøkkenet.

-Tradisjonen og julebordskosen skal vi selvfølgelig beholde - men følg vårt råd - da sikrer du en god avslutning på julebordskvelden, sier Alarmstasjonssjef i Sector Alarm, Inge Svendsen.

-Er du sulten etter julebordet har du egentlig bare to gode valg:

Kjøp mat på vei hjem eller lag deg mat hjemme som ikke trenger oppvarming.

Flere tips om trygg nattmat finner du her:

Er du trett eller full er en brødskive gull! (Foto: VG)

Sector Alarm ble etablert i Norge i 1995 og har siden den gang utviklet seg til å bli det nest største alarmselskapet i Europa. Selskapet leverer trygghet til sine kunder gjennom alarmløsninger til boliger og bedrifter.
Sector Alarm, som har hovedkontor i Oslo,  har mer enn 650 000 kunder, og over 3500 medarbeidere i Norge, Sverige, Irland, Finland, Spania, Italia, Portugal og Frankrike.

Følg pressemeldinger fra Sector Alarm

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sector Alarm på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sector Alarm

Vinningskriminalitet og boliginnbrudd forventes å øke til normaltilstander med åpne grenser: – Innbruddstyver vil inn i hus hvor det ikke er folk19.7.2022 11:43:26 CEST | Pressemelding

Rekordmange nordmenn skal til utlandet på sommerferie i år, melder flyselskaper og reiseselskaper. Med åpne grenser og et samfunn tilbake til normalen, forventer Politiet at boliginnbrudd vil øke til samme nivå som før koronatiden. Tyverier fra boder, garasjer og hager ser også ut til å bli et stadig større problem.