Bruk motorvarmer og spar miljøet
En moderne diesel- eller bensinbil slipper ut opptil 71 prosent mindre de første kilometerne når man bruker elektrisk motorvarmer. Årsaken er at katalysatoren ikke virker før motoren er varm. Drivstofforbruket er også betydelig høyere når motoren er kald. Faktisk er det om lag 30 prosent høyere de første kilometerne enn om motoren hadde vært forvarmet.
– De fleste av oss kjører korte turer i hverdagen. Da blir sjelden motoren varm nok og utslippene fra bilen er ekstra høye. Har du et motorvarmesystem, bruk det. Det er godt både for lommeboka og bylufta, mener Nils Sødal i medlems- og forbrukerorganisasjonen NAF.
Elektrisk motorvarmer er det beste for miljøet
Har du tilgang på strøm er elektrisk motorvarmer en god investering. Når man først tar valget om motorvarmer er det lurt å kjøpe en kupévarmer samtidig. Denne kobles sammen med motorvarmeren, og har du satt på varmeren starter en varmevifte i bilen. Dette gir varm kupé, smelter bort isen på rutene og tørker bort dugg.
– Du kan få varmesystemer som tidsstyres med en app på mobilen. Det holder at du setter den på en times tid før du skal kjøre, så har du en varm og isfri bil når du reiser, sier Sødal.
Drivstoffdrevne varmeanlegg er til utendørs bruk
Mange av de nyere bilene har motorvarmer som bruker bilens eget drivstoff til å forvarme motor og kupé. Slike motorvarmere bruker bilens drivstoff og slipper derfor ut litt eksos. Derfor skal ikke drivstoffdrevne motorvarmere brukes i garasjeanlegg.
– Motorvarmer er bra uansett hva som driver varmen, men vi anbefaler elektrisk fordi den er best for miljøet, sier Sødal.
Det er også viktig å huske på at du bruker strøm fra batteriet med en drivstoffdrevet motorvarmer. Derfor er det viktig å lade opp batteriet før vinteren setter inn.
– Det er mye som trekker strøm i en ny bil, deriblant motorvarmer som bruker bilens batteri og drivstoff. Med en enkel vedlikeholdslader slipper du både kald bil og flatt batteri, avslutter han.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noCamilla RysteKommunikasjonssjef
Tel:482 13 216ryste.camilla@naf.noBilder
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Like dyrt å hurtiglade som å tanke diesel17.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hurtiglading koster nå rundt 5 ganger så mye som å lade hjemme. – Det er et for stort gap mellom spotprisen på strøm og det du må betale på hurtigladeren, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Å få ned veiforfallet gir 27 milliarder i gevinst12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nok penger til å få ned vei-forfallet vil gi store gevinster for samfunnet. – Det smaker mye mer enn det koster å holde veinettet ved like, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Gjør vårens steinsprut-sjekk av bilen10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Vinteren vi har lagt bak oss har vært lang og variabel. Da har det blitt strødd rekordartede mengder med grus på veiene. - Med så store mengder grus har mange fått steinsprutskader på bilen. Derfor er det viktig å gå over bilen og utbedre lakkskader nå når våren har kommet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver.
NAF: - Vurder nøye når du skal legge om til sommerdekk på bilen4.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fristen for å få piggdekkene av bilen kommer tidlig i år, men fortsatt er det vinterlig flere steder. - Er det fortsatt vinterføre der du kjører i hverdagen, la piggdekkene være på bilen en stund til, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF frykter trafikkaos i tre år når Ring 1 stenges2.4.2024 11:35:38 CEST | Pressemelding
Når Ring 1 stenges i tre år, vil trafikk tilsvarende en firefelts motorvei legge et stort press på veinettet rundt Oslo. – Vi frykter stengingen vil medføre kork, kaos og økte reisetider i mange år fremover hvis det ikke legges bedre til rette, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom