Wilhelmsen Chemicals

Bruk av vinterspylervæske om sommeren utfordrer sikkerheten på norske veier

- God sikt er en livsviktig plikt. Dessverre er det nok mange bilførere som ikke er kjent med at vi bruker ulik spylervæske knyttet til temperaturforholdene ute, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF. En undersøkelse gjennomført av Norfakta viser at 70% av norske bilister ikke etterfyller sommerspylervæske på tanken ved dekkskifte om våren. - Med vinterspylervæske på tanken om sommeren klarer ikke bilføreren å vaske frontruten tilstrekkelig, forklarer laboratoriesjef Sølvi Bårnes i Wilhelmsen Chemicals.

- Årsaken er enkel, i Norge kan vi få så kaldt vintervær at vi trenger en stor andel frostsikringsvæske i vinterspylervæsken uten at den fryser på ruter og glass. Frostsikringen gjør at den store andelen med pollen og proteiner fra insekter i sommersmussen tørkes ut og i praksis blir sittende fast på frontruten, forklarer Bårnes videre. I praktiske forsøk klarer faktisk ikke vinterspylervæsken å fjerne insektene fra frontruten, selv etter 17 spylinger. I tillegg er såpen eller tensidene tilpasset vintersmuss som veisalt, olje og forurensning og ikke tilpasset sommersmusset som har et helt annet innhold. Rengjøring av sommersmuss med vinterspylervæske har derfor en dårlig effekt. Smuss fjernes ikke, men dras utover ruten og reduserer dermed sikten ytterligere.

3% har opplevd nestenulykker
Når norske bilførere blir spurt så svarer de at det er viktig at spylervæsken ikke fryser (86%) og at den vasker (83%) skikkelig. - Når det kommer til praksis så bytter svært få bilførere spylervæsken etter sesongen, forklarer Morten Fleischer, markedssjef i Wilhelmsen Chemicals videre. Det er nok en del av årsaken til at den samme undesøkelsen viser at 3% har opplevd nestenulykker på grunn av manglende sikt og at dessverre like mange har blitt involvert i reelle ulykker. Hele 7% av bilførere i aldersgruppen 18-39 år har vært involvert i ulykker på grunn av dårlig sikt. Hele 80% av all sanseinformasjon ved bilkjøring kommer fra synet og det understreker viktigheten av helt rene frontruter, understreker Fleischer. Temaanalysen ”jeg så han ikke” til Transportøkonomisk institutt konkluderer med at sikthindringer har vært medvirkende årsak i flere dødsulykker i trafikken.

Sommerspylervæske er trygt å bruke i sesongovergangen
- Sommerspylervæsken inneholder en stor andel såpe som er formulert til å fjerne insekter, pollen og fugleskitt fra vindusruter og glass. En liten andel frostsikringsvæske gjør at en vanlig sommerspylervæske i tillegg er frostsikker helt ned til - 5˚C, forklarer laboratoriesjef Bårnes videre. Det gir en god trygghet i overgangsperiodene mellom vinter og vår, høst og vinter. Etter å ha spylt frontruten så skal den høye andelen med såpe i sommerspylervæsken gi klare og rene frontruter.

Bytt spylervæske samtidig med dekkskifte
- Sommerspylervæske har vært på markedet noen år nå og begynner å bli mer kjent. Undersøkelsen viser imidlertid at kun 30% bytter til spylervæske tilpasset sesongen. Det er nok manglende informasjon om forskjellen på sommer- og vinterspylervæske som er årsaken til at norske bilførere ikke er mer bevisst hvilken spylervæske de har på tanken, forklarer Fleischer. Folk er imidlertid opptatt av sikten, så her må bransjen bære ansvaret for at det er formidlet for lite kunnskap. Den enkleste huskeregelen er å helle på ny spylervæske samtidig med dekkskiftet, da er du klar for sesongen både med grep og sikt, avslutter Fleischer.

Morten Fleischer, telefon: 9054 9523

Om Wilhelmsen Chemicals

Wilhelmsen Chemicals
Kirkeveien 578
3143 Kjøpmannskjær

+47 33 35 15 00http://www.wilhelmsenchemicals.no/

Wilhelmsen Chemicals AS er en av verdens ledende produsent og distributør av marine kjemikalier. I Skandinavia har vi en ledende posisjon som produsent og leverandør til det private konsumentmarkedet med utvalgte industrielle, kjemiske og tekniske produkter. Wilhelmsen Chemicals ble etablert i 1965 (Kjemi Service) og tilbyr et konkurransedyktig utvalg av kjemikalier av høy kvalitet og leiefylling, utviklet og produsert på Kjøpmannskjær, Nøtterøy.

Wilhelmsen Chemicals er den største produsenten av spylervæske i Norge og eksporterer også spylervæske til Skandinavia. Wilhelmsen Chemicals tilbyr merkevarene Blåtind™ og Cleanline™, produkter som er tilgjengelig over hele Norge på bensinstasjoner, faghandel, dagligvarehandel og proffmarkedet.