Brudd i tariffoppgjøret mellom Lederne og Norsk olje og gass - OPPDATERT INFO

- Sett i lys av oljenedturen og de marginale oppgjørene de siste årene hvor arbeidstakersiden har vist moderasjon og ansvarlighet rundt omstillinger med effektiviseringsprosesser, hadde vi forventninger til et godt oppgjør i år.

Det sier Ledernes forbundsleder Audun Ingvartsen i en kommentar til at Ledernes forhandlingsutvalg etter to dager med forhandlinger måtte gå til brudd natt til torsdag 9. mai kl. 03.30.

– Det siste tilbudet fra Norsk olje og gass nådde ikke opp til frontfagsoppgjøret for våre medlemmer. Det er svært skuffende, særlig når vi samtidig registrerer at ledelsen i de fleste selskapene bevilger seg store lønnsøkninger. Derfor ble vi nødt til å bryte etter to krevende forhandlingsdager, sier Ingvartsen.

De neste 14 dagene har Norsk olje og gass mulighet til å foreslå en bedre løsning. Om så ikke skjer vil oppgjøret gå til mekling hos Riksmekleren. I år som i fjor er det kun Lederne som har streikerett, og er derfor eneste organisasjon som har mulighet å bruke Riksmekleren. I forkant av mekling vil det meldes inn hvilke innretninger som blir berørt av eventuell plassoppsigelse / nedstenging.

– Lønnsoppgjør er alltid krevende, men årets oppgjør var preget av lite samarbeidsvilje. Norsk olje og gass åpnet forhandlingene med å si at de la lønnsomheten i entreprenørselskapene til grunn for lønnsrammen. Vi legger til grunn lønnsomheten i operatørselskapene der vi har våre medlemmer på sokkeloverenskomsten, understreker Ingvartsen.

Forhandlingene på sokkelavtalen startet på ettermiddagen tirsdag 7. mai. I år er det mellomoppgjør, som betyr at det bare forhandles om lønnsregulering. Dette til forskjell fra hovedoppgjør, hvor det forhandles om alle bestemmelsene i tariffavtalene. Lederne har i underkant av 1000 medlemmer som er omfattet av sokkelavtalene.

Relevant informasjon vil komme fortløpende.

God ledelse skaper verdier for Norge og trivsel på små og store arbeidsplasser. Med gode ledere får vi færre konflikter, og bygger et bedre samfunn.