Brudd i forhandlinger om pensjon i sykehusene

Partene i årets lønnsoppgjør i sykehusene lykkes ikke i å bli enige om opptjening av pensjon fra første krone og det er dermed brudd i forhandlingene og oppgjøret går til mekling.

Det var LO og YS som valgte å bryte forhandlingene.

– For oss er kravet om pensjon fra første krone et ufravikelig krav. Arbeidsgiversiden ville beholde en grense på minst 20 prosent stilling for å kunne meldes inn i tjenestepensjonsordningen. Det vil omfatte om lag 10 000 ansatte i sykehusene som går i slike lave stillinger og det kunne vi selvsagt ikke sagt ja til, sier nestleder Sissel M. Skoghaug.

For de som går i slike lave stillinger vil det ha stor betydning om de er innmeldt eller ikke. Dette er de virkelig lavt lønte. Det handler ikke bare om å tjene opp pensjon, men er man innmeldt så er man også omfattet av uføredekningen og etterlattepensjonsordninger. Bare de to siste vil bety en stor forskjell om noe skulle skje, sier hun.

LO har om lag 25 000 medlemmer i sykehusene.

Tone Faugli tlf: 901 03 539