Brudd i forhandlingene på godsavtalene

Etter to dager med forhandlinger ble det brudd mellom Norsk Transportarbeiderforbund og NHO Transport / Norges Lastebileier Forbund (NLF) på godsavtalene. Oppgjøret går nå til mekling.

Forhandlingene ble både intense og krevende, sier forbundssekretær Morten Hagen i Norsk Transportarbeiderforbund.

Det var ikke mulig å møtes på vårt hovedkrav i forhold til minstelønnssatsene. Vi fikk i realiteten ikke et seriøst tilbud fra arbeidsgiversiden på noen av våre krav. - Da blir det vanskelig å finne løsninger gjennom forhandlinger, sier Hagen.

Transpoerarbeiderforbundet oppfatter samtidig at arbeidsgiversidens krav er svært provoserende for utvikling av en levedyktig godsbransje i Norge. Krav om mer og billigere fleksibilitet er kortsiktig tenkning både i forhold til helse, miljø og sikkerhet, samt rekrutering til godsbransjen i sin helhet.

Godsoppgjøret går nå til mekling. - Tidsrammen for dette er ikke klarlagt, men vi kommer tilbake med mer nøyaktig informasjon når vi har avklart dette nærmere med Riksmekleren, sier Hagen.