Norges Bryteforbund

Bronse til Nikola Milatovic i junior EM i bryting

Oslobryteren, Nikola Milatovic tok i kveld bronsemedalje i junior EM i bryting i 130 kg klassen.
Nikola bronse jr EM foto: NBF

Nikola Milatovic vant i kveld bronse i junior EM i bryting i 130 kg-klassen. Mesterskapet går i Pontevedra, Spania. Oslogutten som representerer SP 09, vant i går sin første kamp mot Simonyan fra Armenia klart med en 8-0 seier. I kvartfinalen mot russeren Shadov ble det et knepent tap 3-1.

Men siden russeren tok seg helt til finalen fikk Nikola rekvalifiseringskamp mot Trufan fra Romenia i dag. Denne kampen vant Nikola 2-0, og ble klar for bronsefinale. Det ble en tett og jevn kamp som Nikola til slutt vinner 3-2 og dermed sikrer seg sin første internasjonale medalje.

"Nikola har kjempet bra på gjennom hele mesterskapet, og det er veldig morro for han at han kroner det med medalje", sier Eren Gjægtvik landslagstrener junior.

Nikola satser fullt på bryting og er på NBFs landslag. "Nikola har tatt store steg etter at han begynte å trene fast med seniorlandslaget" fortsetter Eren.

Nikola bronse jr EM foto: NBF
Nikola bronse 2 Foto: NBF
Nikola etter seier

Om Norges Bryteforbund

Norges Bryteforbund
Sognsveien 75 L (inngang fotballforbundet)

416 66 651http://www.bryting.no/

Norges bryteforbund dekker de olympiske grenene gresk romersk og fristil bryting samt sumo, sandbryting, og håndbak. Det er totalt ca. 7.000 medlemmer fordelt på 63 klubber over hele landet. De fleste klubbene organiserer alle trening innen alle grener, mens andre kun organiserer treninger i en eller to. Det gjennomføres årlig ca. 50 brytestevner i Norge.

Bryting er en relativ liten idrett i Norge men er en stor idrett internasjonalt. Norsk Bryting har stolte tradisjoner, og har en sterk toppidrettskultur og leverer internasjonale medaljer jevnlig.  Bryting er en av de sommeridretter som har klart å kvalifisere deltakere til samtlige sommer OL i moderne tider. Vi har nå en ny generasjon med store talenter som hevder seg på internasjonalt nivå.