BlueTag

Brønnøysund på villspor med nytt IT prosjekt

Vi trodde det offentlige hadde lært av havarerte IT Prosjekt og at vi skulle slippe se slike planlagte prosjekter igjen, etter og ha lest at Lars Peder Brekk trenger 1,2 milliarder til nytt IT System i Brønnøysund.

Brønnøysund trenger et nytt IT system der de tenker bruke 1,2 milliarder. La oss først si vi er helt enig i at systemet er gammelt. Det er faktisk så gammelt at det hører hjemme i historiebøkene, eneste beskrivende ord som dekker hva systemet er er: SKJEMA HELVETE.

Men her kommer feilen som gjør at tiltenkt fornying vil resultere i kanskje et enda verre system en hva vi har i dag, å det er lett og dra paralleller til andre havarerte IT Prosjekter som i Politi og Nav for og nevne noen. Og her er feilene de offentlige gjør gang på gang, der skattebetalerenne sitter igjen med regningen!

FEIL 1:Det settes av alt for mye penger! 1,2 milliarder. Men vår kunnskap gjennom mange år med utvikling i Bluetag , skal 80 millioner være mer en nok dekkende for og komme i mål med dette prosjektet. Og tenk selv, om man skal bruke 1,2 milliarder må dette bli et monster system!! Hvem ønsker dette da? IKKE BRUKEREN IALLEFALL.

FEIL 2: De som skal lage systemet er de som jobber i Brønnøysund sin egen utviklingsavdeling + innleide konsulenter. Men hvor kommer brukeren inn i dette? Det er tross alt de som betaler inn pengene som skal brukes til utvikling samt bruker det til dagen. Den stakkars tømreren som sliter med og få til rapportering på mva eller forskuddskatt eller A-melding. Det burde være en selvfølge at de skulle bestemme eller i det minste bli hørt , men faren for at det offentlige nok en gang glemmer arbeiderne/brukeren er stor slik dette er tenkt utført.

I dag hadde daglig leder Kennet Nilsen en samtale med kundebehandler i skatteetaten , hun satt og opplevde daglig frustrasjonen fra brukerne, og kunne bekrefte at i et nytt system var det nok de høye herrer som fikk bestemme, og brukerne eller hun som satt på support ble ikke hørt.

Det burde være sunn fornuft at et slikt prosjekt er stor mulighet for og havarere, og det offentlige burde lært av dette for lenge siden. Vårt håp får være at stortinget sier nei til dette før pengen er tapt. Allerede nå er det brukt nesten mer penger på planlegging/utredning enn hva kunne vært brukt på og forenkle og bygge om dagens løsning.

Men hvordan skal slike prosjekter gjennomføres da? Løsningen ligger i små utviklingsteam som har 100% fokus på brukerne og ledes av de med lang bruker erfaring. En som har sittet på andre siden av bordet og brukt systemet daglig. Som i Bluetag utvikler vi et ERP system der alt er elektronisk, her er alt med fremtidens teknologi lagt inn, og automatisert og bygger på sanntids dokumentasjon.

Ved hjelp av 1 tasteklikk har man kjørt lønn, betalt til ansatte, og i tillegg rapportert til Altinn A-melding. Tenk deg det 1 tastetrykk. Som ikke dette var nok kan brukeren velge og betale offentlige avgifter via samme tastetrykk. Aldri en fei, aldri en forsinket betaling og ingen mulighet og gå feil i skjema. Med andre ord tilpasset brukeren, slik at de kan heller konsentrere seg om din virksomhet fremfor skjema helvete i Altinn. Hadde Brønnøysund vært mer imøtekommende med slike selskaper som oss for og tilrettelegge brukervennlige systemer, kunne Altinn sluppet unna med små utgifter for og få et bedre system. Nettopp for slike som oss ser problemet for brukeren og tilrettelegger noe som er mer brukervennlig. Samme på MVA. Ved et taste trykk er MVA rapportert riktig og betaling utført, pengene ut av bank.

Jeg håper at noen tar tak i denne saken på godt og vondt, for Norge har ikke råd og missbruke skattebetalerens penger på nok et havari i offentlig IT Prosjekter uttaler daglig leder i Bluetag Kennet Nilsen.

Om BlueTag

BlueTag
Hanøytangen 111
5310 Hauglandshella

+47 982 67 060http://www.bluetag.no

Bak Bluetag står grunder Kennet Nilsen. Kennet har siden 2009 har drevet utvikling av tidenes mest brukervennlige ERP systemene som bygger på sanntids dokumentasjon. Programmet er 100% fokusert på brukeren, og skal hjelpe små og mellomstore bedrifter til en enklere vær dag. Programmet lanseres i 2016/17 med internasjonal markedspotensiale. Til nå er det lagt ned 14 millioner i utvikling og testing. Bluetag er støttet av Innovasjon Norge

Kennet Nilsen er også innehaver av KTV Group KNF Holding, HSC Eiendom. Han startet sitt første selskap i 1992, og har siden den gangen grundet selskaper innen helse/messedrift/båt salg/reklame/underholdning/vedlikehold/industri/eiendom/restaurant. Men solgte flere selskaper i 2008 for og skape et program som forenklet drift slik at nye grunder prosjekter lettere kunne startes og driftes. Nå i 2017 er flere nye selskaper under planlegging med bakgrunn av verktøyet Bluetag er klart for bruk. Bluetag benyttes av alle selskaper som eies av Kennet Nilsen.

Følg saker fra BlueTag

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra BlueTag på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra BlueTag