Brødrene Aa vant Sivaprisen 2018

Tirsdag 5. juni ble Brødrene Aa hedret med Sivaprisen på 300.000 kroner for sitt arbeid med utvikling av et grønnere, smartere og mer nyskapende næringsliv.

Brødrene Aa vant Sivaprisen 2018 på kr. 300.000. Foto: Jarle Nyttingnes.

Vinneren ble kåret av publikum i salen under Sivakonferansen 2018 i Trondheim. Tre sterke finalister kjempet om prisen, men det var det innovative miljøet i Gloppen kommune som trakk det lengste strået.

Brødrene Aa er nok mest kjent for å være det første verftet som satset på bruk av karbonfiber som byggemateriale i hurtiggående fartøy. I dag er de internasjonalt ledende, og en av verdens største hurtigbåtbyggere – uansett byggemateriale. Selskapet har 170 ansatte og hovedproduksjon i Hyen i Gloppen Kommune. I 2018 kjøpte de verftsanlegget Norwegian Marine i Eikefjord for bedre å kunne betjene service- og vedlikeholdsmarkedet.

– Alle finalistene var verdige kandidater til å få prisen. På vegne av Siva vil jeg gratulere Brødrene Aa med prisen. Det var vel fortjent. Det siste året har de gjort en særlig innsats for å bidra til samarbeid og kunnskapsdeling på tvers av geografi, bransjer og tankesett, sier Ulf Hustad som er prosjektleder for prisen.

Fagjuryen har bestått av Stein Terje Dahl (konst. adm. dir. i Siva, juryleder), Knut E. Sunde (Norsk Industri) og Bjørn Klem (Oslo Cancer Cluster Incubator, vinner av Sivaprisen 2017).

Kontaktpersoner
Ane Flo, konst. kommunikasjonsdirektør i Siva, telefon 414 62 402, epost ane.flo@siva.no
Ulf Hustad, rådgiver i Siva, telefon 951 49 774, epost ulf.hustad@siva.no

Brødrene Aa vant Sivaprisen 2018 på kr. 300.000. Foto: Jarle Nyttingnes.

Siva tilrettelegger for vekst og utvikling i industri og næringsliv.

Vår virksomhet er tilstede over hele landet, der vi bidrar til arbeidsplasser, verdiskaping og levedyktige lokalsamfunn.