Brød og sirkus i Stavanger 28. – 30. august

24.8.2015 14:03 | Baker- og Konditorbransjens Landsforening

Stavanger og omegn baker- og konditorlaug fyller i år 325 år. Jubileet feires siste helg i august med blant annet brødtorv i Stavanger sentrum og Rogalandsmesterskap for unge konditorspirer.

Gunvor Fiskå er daglig leder av Ryfylke bakeri, og er leder i Stavanger og omegn baker og konditorlaug, også kalt Stavangerlauget. Lauget har eksistert så langt tilbake som 1690 - den gangen det kun var fem bakere i Stavanger by.

Rogalandsmesterskap
Over tre hundre år senere, og enda flere bakere senere - er lauget arrangør for Rogalandsmesterskapet, som er en lærlingekonkurranse som skal pågå underBaker- og konditorbransjens landsmøte. Lørdag den 29.8 skal deltakerne lage en kake i tre etasjer, pluss en til dommerne, og to stykker marsipanfigurer under tema «Rogaland». Kakene skal produseres på Jåttå videregående skole, og deretter fraktes til Clarion Hotel Energy hotellet for utstilling og bedømming kl.14.30. (Arrangementet er åpent for publikum).

Landsmøtedeltakerne får mulighet til å stemme på sin favoritt, og vinneren av denne publikumsprisen blir vinner av kr 2000,-. Det er tre medlemmer av Baker- og konditorlandslaget som er dommere under lærlingekonkurransen og vinneren av konkurransen får et konditorkurs, informerer Fiskå.

Brødtorg og show med Eddi Eidsvåg
Fredag 28. blir det brødtorg i sentrum av Stavanger. Tolv av byens bakere fyller sine bord med brød og kaker og deler raust med alle - gratis, under ledelse av Pøbelgeneral og brødfantast Eddi Eidsvåg. (kl. 1700) Dersom noen har lyst å betale, går pengene uavkortet til pøbelprosjektet. Pøbelprosjektet ble startet av Eddi Eidsvåg og har som mål å få unge mennesker ut i jobb eller på skole.

Jubileet avsluttes med en egen markering i DNB-arena lørdag ettermiddag med påfølgende festmiddag på Clarion Hotel Energy.

Deltakerliste - Rogalandsmesterskapet
LAG A
Kjell Olav Barkved
Født 16.01.96
Lærling hos Romsøe produksjon, ferdig om 1 år

Astrid Midtun
Født 24.03.96
Bosted: Sola
2 årig matfag Jåttå VGs, jobber på Slikkepotten, Sandnes

LAG B
Sifa Gulluoglu
Født 11.02.95
Lærling Buøy Bakeri og konditori

LAG C
Sunniva Nergård  Myhre
Født 05.11.95
Bosted: Stavanger
Ferdig utlært denne våren hos Ryfylke bakeri og konditori
Deltok i NM ung konditor.

LAG D
Mary Stine Røstad
Født: 12.03.94
Bosted: Randaberg
Ferdig utlært hos OC Roxman bakeri & konditori i disse dager

Iselin David Larsen
Født : 29.08. 93
Bosted: Stavanger
Matfag Godalen vgs. Skal starte på 2. året. Jobber hos Sjokoladepiken.

Pressekontakt årsmøtet Baker- og konditorbransjens landsforening
Elin Vatnar Nilsen (tel. 93428850) elin@krem.no

Leder av Stavanger og omegn baker- og konditorlaug

Gunvor Fiskå tlf 900 62 626 gunvor@ryfylkebakeri.no