Britannia Hotel inngår samarbeidsavtale med Trondheim kunstmuseum

Britannia Hotel og Trondheim kunstmuseum har inngått en unik og historisk samarbeidsavtale som gjør Britannia til et levende utstillingslokale i de fire neste årene. Alle korridorer og publikumsarealer får gjennom denne avtalen grafikk og malerier i verdensklasse på veggene.

Ifølge direktør Johan Börjesson ved Trondheim kunstmuseum vil det være grafikk fra Heblergaven som blir hovedsporet når man skal velge ut de første kunstverkene som skal henges opp på Britannia. Samlingen som Herman Hebler skjenket til Trondheim kunstmuseum inneholder ca 1600 verk fra mange av verdens fremste grafikere.

- Heblergaven omfatter flere hundre verk av norsk og utenlandsk grafikk, av noen av verdens fremste grafiske kunstnere. Dette er verk av internasjonal høy klasse, som representerer Trondheim kunstmuseum godt, og som føyer seg fint inn i Britannias ambisjon om å tilby det beste i alt, sier Börjesson.

Kunstneren Hermann Hebler drev i mange år en internasjonal grafikktrenniale der han inviterte inn mange av verdens fremste grafikere. Hver av kunstnerne som deltok bidro med ett eget verk til samlingen. Da Fredrikstad, der han bodde, ikke ville finansiere et eget museum for samlingen, ble den i stedet gitt til Trondheim kunstmuseum, takket være engasjementet til Ove Stokstad. Det er utrolig mange fine verk her som vi sjelden har anledning til å vise frem, og jeg tror at disse verkene vil fungere svært bra i korridorene og publikumsarealene på det renoverte, fantastiske hotellbygget fra 1897, sier direktør Johan Börjesson.

Hotelldirektør Mikael Forselius er både stolt og forventningsfull til at Britannia Hotel nå blir ett av byens store utstillingslokaler for flott kunst. Hotellet har sterke tradisjoner når det gjelder kunst og utsmykning, og i tillegg til det som allerede er kjøpt inn som faste kunstinstallasjoner, synes han det er svært hyggelig å «invitere» gjester og publikum til å oppleve en av Norges aller største grafikkutstillinger samtidig som de er på besøk på hotellet. I samarbeidsavtalen med Trondheim kunstmuseum åpnes det også opp for utlån av malerier.

-Både eier og hotelledelse er meget opptatt av å ta vare på det historiske og det kulturelle aspektet ved hotellet, og de tradisjoner også tidligere eiere har hatt når det gjelder kunst og utsmykning på hotellet. I nyere tid har Britannia hatt et godt samarbeid med Håkon Bleken, og til og med hatt en egen kunstnervin med etiketter basert på hans grafiske trykk. Avtalen med Trondheim kunstmuseum gjør at vi løfter dette engasjementet ytterligere noen knepp opp, sier Forselius.

-Britannia, slik det nå gjenoppstår, er ikke bare Trondheims stolthet. Det skriver seg inn i en internasjonal sammenheng av hoteller med svært høyt ambisjonsnivå. Vi ser på ønsket om samarbeid med Trondheim kunstmuseum som en speiling av dette. Det er et unikt samarbeidsprosjekt, som vi er veldig glade for, tilføyer Börjesson.

Samarbeidsavtalen som Britannia Hotel og Trondheim kunstmuseum/Museene i Sør-Trøndelag har inngått, varer i første omgang frem til februar 2024. Formålet er å forsterke Britannias allerede sterke kulturelle profil. Gjennom det at mye av kunsten som henger på hotellveggene kommer fra Trondheim kunstmuseum, gir det også museet en mulighet til å profilere seg gjennom verker som til daglig ikke er tilgjengelig for publikum.

For Börjesson er dette samarbeidet med Britannia en naturlig forlengelse av museets formidlingsoppdrag. -Det gir oss mulighet til å, over lengre tid, vise en stor og viktig del av vår samling, som vi ellers ikke hadde kunnet vise, eller som vi bare hadde kunnet vise et fåtall verk ifra.

Det er viktig for oss at flere får ta del i kunstmuseets store samling, sier Börjesson, mens Mikael Forselius påpeker at det blir hyggelig for hotellet å tilby Britannias gjester gode visuelle omgivelser med kunst av høy kvalitet på hotellveggene.

Det vil bli laget eget informasjonsmateriale om utstillingen og samarbeidsavtalen mellom hotellet og museet. Det er også planer om å tilby guidede omvisninger for gjester og publikum der ansatte fra Trondheim kunstmuseum bidrar med sin kunnskap om kunstnerne og de utstilte verkene.

­­­­­­­­­­-------------

Heblergaven

Heblergaven er en betydelig donasjon grafiske verk, som ble gitt til Trondheim kunstmuseum i 2010. Gaven ble gitt av Ulla Hebler, som hadde bygget samlingen på omlag 1000 verk, sammen med sin mann Herman Hebler. Herman Hebler (1911-2007) var en av pionerene innen silketrykket i Norge, og var en respektert og anerkjent internasjonal kunstner. Han fikk raskere anerkjennelse i utlandet enn i Norge, noe som førte med seg en rekke utenlandske kontakter. Hebler var initiativtaker til opprettelsen av den Norske Internasjonale Grafikk Triennale i Fredrikstad i 1972.  De grafiske verkene i Heblergaven er laget av kunstnere fra hele verden og representerer stor variasjon i teknikk og uttrykk. Felles for kunstnerne var at de alle på et tidspunkt deltok i grafikktriennalen i Fredrikstad. Avgjørende for donasjonen av Heblergaven til Trondheim kunstmuseum, var engasjementet til kunstneren og grafikeren Ove Stokstad (1939-2018).

Mikael Forselius

Adm.direktør

Britannia Hotel

E-mail: Mikael@britannia.no

Johan Börjesson

Museum direktør

Trondheim Kunstmuseum

E-mail: johan.borjesson@trondheimkunstmuseum.no

Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. Reitangruppen omsatte i 2017 (inkl. franchiseomsetning) for 89 milliarder kroner, sysselsetter 37 000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap og en synlig aktør i Nord-Europas arbeidsliv.

Sterk innsats gir gode resultater for REMA 1000 i 20184.4.2019 08:00:00 CESTPressemelding

- 2018 har vært året der vi klatrer på mange måter. Vi vokser mest av dagligvarekjedene, noe som er et resultat av hardt arbeid og en enorm laginnsats fra alle i REMA 1000. Det er vi veldig stolte av, sier administrerende direktør i REMA 1000 AS, Ole Robert Reitan. I 2018 var den totale butikkomsetningen på nesten 62 milliarder kroner i Norge og Danmark. Markedsandelen i Norge gikk opp til 23,7 prosent og andel i Danmark klatret til 14,4 prosent. - De gode resultatene skyldes innsatsen til et fantastisk sterkt lag av franchisetagere og franchisegiver. Sammen skaper vi store verdier for både lokalsamfunn, kjøpmenn og familier over hele Norge og Danmark, sier Reitan. Det enkle er ofte det beste – REMA 1000 sitt eget slagord og leveregel – viser seg igjen å være det beste. 2018 ble året der vi gikk tilbake til det vi alltid har vært og mest kjent for. Nemlig «Bare lave priser» og «Det enkle er ofte det beste». Det har vist seg å være både morsomt og lønnsomt i året som gikk. - Det forplik

E C Dahls Eiendom bygger vinnerkultur innenfor kunstig intelligens26.2.2019 22:00:59 CETPressemelding

AI Village vil fasilitere scale-up virksomhetene og utviklingsmiljøene med veldig fleksible arealkontrakter og fasiliteter, samt sørge for god kontakt med kompetansemiljøer, investormiljøer og potensielle kunder og samarbeidspartnere Vårt mål er at bedriftene i AI Village skal være bedre rustet for vekst enn de utenfor miljøet. Vi søker også etter andre Scale-up bedrifter som vi kan bygge et miljø rundt.