#BringBackOurGirls to år etter: - Bruken av barn som levende terrorvåpen sprenger etiske grenser

14.4.2016 15:09 | Plan International Norge

To år etter at Boko Haram kidnappet jentene fra Chibok i Nord-Nigeria, fortsetter terrorgruppa å sjokkere verden. Massedrap, kidnapping og bruk av barn som selvmordsbombere har gjort Boko Haram til kanskje den verste terrororganisasjonen i verden. Plan International Norge mener skoler må få samme status i folkeretten som sykehus.

Generalsekretær Kjell Erik Øie

- Barn har alltid vært uskyldige ofre i krig og konflikt, og altfor ofte også brukt som barnesoldater. Men det er fundamentalt nytt at barn blir brukt som redskap for terror – som levende våpen, sier generalsekretæren i Plan International Norge, Kjell Erik Øie.

Boko Haram ble for alvor kjent internasjonalt som en terrororganisasjon da de for to år siden kidnappet Chibok-jentene som folk verden over engasjerte seg for å frigi gjennom å dele hashtaggen #BringBackOurGirls. Det siste året har de sjokkert verden ytterligere ved å bruke barn, spesielt jenter, som selvmordsbombere.

- Dette er en grotesk mangel på respekt for menneskeverdet. Boko Haram sprenger etiske grenser, med en bisarr logikk om at «kontakten med Gud» helliger middelet. De er muslimske ekstremister, men vi har sett det samme hos kristne ekstremister i Uganda – en grusom tankegang som ikke tilhører én religion eller ideologi.

En av fem selvmordsbombere er, i følge Unicef, barn. Tre av fire er jenter. Og bruken av barn som selvmordsbombere eskalerer. I 2014 var det fire, i 2015 var det 44 barneselvmordsbombere.

- Tenk deg at alle jentene på Marienlyst skole en dag blir kidnappet. Ingen vet hvor de er. Noen måneder senere dukker tre av dem opp på ulike steder med bombebeltet rundt livet…Vi må ikke glemme at dette handler om enkeltindivider, noens små døtre eller søstre, understreker Øie.

Trenger den samme støtten som ofrene etter Utøya
Boko Haram har på få år utviklet seg til å bli den mest voldelige terrororganisasjonen i verden. De står bak flere drepte og fordriver flere mennesker enn IS. Mer enn 45 00 drepte og over to millioner fordrevne er resultatet etter seks år regime under den nye lederen. Over halvparten - minst 1,4 millioner- er barn.

- Vi må huske at de unge som har klart å rømme fra Boko Harams fangenskap og de som har sett terroren på kloss hold, har de samme traumene som de overlevende fra Utøya. Og de trenger den samme støtten og oppfølgingen. De trenger psykososial hjelp, utdanning og trygghet, sier Kjell Erik Øie

Plan International hjelper flyktninger i nabolandene Kamerun, Niger og Tsjad med det nødvendigste som vann, sanitær, beskyttelse og midlertidig utdanning.

- Ved å angripe skoler rammer terroristene sterke symboler på fremtidshåp og trygghet. Jenters utdanning blir et offer, men utdanning er også løsningen. Både for gutter og jenter. Og det er spesielt viktig i samfunn som er i oppløsning, slik som nord i Nigeria, Syria og Afghanistan, understreker generalsekretæren i Plan International Norge.

- Et viktig internasjonalt tiltak ville være å gi skoler og utdanningsinstitusjoner samme beskyttelse som sykehus og helseinstitusjoner i folkeretten, sier Øie.

15. april arrangerer Plan International Norge et frokostseminar om barn og terror på Litteraturhuset i Oslo, kl.0900-1030 - program/påmelding her.

Vi stiller spørsmålene:

- Hvorfor er barn blitt mål og middel i terror?
- Hvordan kan vi forhindre terrorangrep på barn?

I panelet: Morten Bøås (NUPI) Gina Lende (religionshistoriker, Mellomkirkelig Råd) , Aamir Sheikh (fredsaktivist og politiker) , Olav Seim (fagdirektør i UD) og Vigdis Halvorsen, programsjef i Plan International Norge.

For mer informasjon kontakt: Ellen Høvik, senior kommunikasjonsrådgiver i Plan, mobil: 918 61 822, e-post: ellen.hovik@plan-norge.no eller senior kommunikasjonsrådgiver Nina Bull Jørgensen, mob: 99705615, e-post: ninabull.jorgensen@plan-norge.no

Generalsekretær Kjell Erik Øie