Brexit – verdens største skilsmisse

Når slike hendelser som BREXIT inntreffer, kan det være verdifullt å unngå å bli sugd inn i et endeløst nyhetsbilde og midt i det hele glemme hvor man som investor kan skape verdier: Gabler-kundene kan skape verdier ved å rebalansere inn i risikable investeringer som aksjer og kreditt når slike hendelser som dette inntreffer.

Arild Årdal, Investeringsdirektør, Gabler Investment Consulting AS

Kunder som er i innfasing, kan skape verdier ved å ta et knepp til inn risikable investeringer i den grad de har blitt eller blir vesentlig rimeligere. Fungerer det hver gang å vekte tilbake til «risk assets» og være likviditetstilbyder når det er frykt i markedet? Nei. -Men det fungerer over tid. Det fungerte i januar / februar i år, i september i fjor, i oktober 2014 og ved en rekke andre, tidligere anledninger. Dersom dette er begynnelsen på en lengre nedtur, vil det opplagt ikke fungere. Men det er ingen som vet om dette er begynnelsen på en lengre nedtur. I stedet for å spekulere på det, skap heller verdier der du kan (se lenger opp i avsnittet)

Når det gjelder fondsvalg skal Gabler-kundene sitte i ro, i alle fall som følge av BREXIT. Det er opplagt andre årsaker som gjør at vi av og til anbefaler endringer i forvaltervalg, men det har ikke skjedd noen slike endringer i går eller i dag. Innen rentebærende og aksjer og på tvers av disse aktivaklassene, har dere et utvalg av verdens skarpeste fondsforvaltere til å foreta gode beslutninger for dere. De jobber døgnet rundt for dere, nå også.

For å helle litt kaldt vann i blodet på mange investorer som fortsatt kan være rødglødende før støvet har lagt seg, siterer vi en av verdens mest anerkjente obligasjonsinvestorer: PIMCO co-CIO og britiske Andrew Balls uttalte følgende 9. juni på en panel-debatt i regi av Wall Street Journal: “I think we’re exaggerating. Who cares if the U.K. leaves the EU from a global markets perspective? There are much bigger fish to fry.” Store, betydningsfulle bedrifter er mer avhengige av hva som skjer i USA (inkl. presidentvalget), utviklingen i oljeprisen og hva som skjer i Kina. Ved utgangen av dagen i dag, vil mange Gabler-kunder dessuten oppleve at aksjeporteføljen ikke har beveget seg stort. I den grad det har vært verdifall i underliggende aksjer, ble kurstapene der veid opp av kursgevinster i Dollar, Euro og Yen.

Gabler-kundene har uansett en globalt og bredt sammensatt portefølje og er i liten grad eksponert direkte mot Storbritannia. Til og med eksponeringen mot Europa er lav slik sentrale fondsforvaltere på aksjesiden som Egerton, Lansdowne, Orbis og Artisan nå er investert. Det samme gjelder renteporteføljene hvor UK og Europa utgjør en mindre del av den risikable delen av kreditt-porteføljene. For statsobligsajoner er jo det som når skjer positivt, i alle fall på kort sikt gir det kursgevinster.

OPPSUMMERING:

Det er to årsaker til at Gabler-kundene oppnår avkastning over tid:

• Dere har en bredt sammensatt portefølje investert i risikable investeringer.
  • Porteføljen forvaltes av førsteklasses fondsforvaltere som over tid evner å skape avkastning utover markedspremiene som høstes i bullet-punkt 1.

Ad 1: Nå har risikoen i de globale aksje- og kredittmarkedene økt, risikopremien har gått opp og dermed er betalingen for å ta risiko høyere enn i går. Gablers rolle er å bistå kundene med å sette sammen porteføljer som høster positive risikopremier (f.eks aksje-, kreditt-, illikviditets-, reassuranse-premier etc). Disse og andre risikopremier høstes ved å sitte i ro, investere i disse fire aktivaklasser og høste risikopremiene ved å:

• -eie gode bedrifter gjennom aksjemarkedet
  • -låne bort penger gjennom rentemarkedet til gode betalere
  • -å selge forsikring gjennom reassuranse-markedet og
  • -eie og utvikle real-aktiva som eiendom og infrastruktur

Ad 2: Å posisjonere seg i forhold til BREXIT tas hånd om av førsteklasses fondsforvaltere med en rekke ulike mandater. Disse har vært klar over en mulig BREXIT i lang tid, tilpasset seg i henhold til sine markedssyn og fundamental-analyser på selskapsnivå og har brukt dagen i dag til å kjøpe f.eks bunnsolide Lloyds Bank som i dag er ca. 20 % rimeligere enn i går.

Noen Gabler-kunder vil kunne støte mot sine rebalanserings-rammer i dagene som kommer og vil anbefalt å justere porteføljen i henhold som følge av kursbevegelsene vi nå kan oppleve. Andre kunder som er i innfasingsperiode vil kunne bli anbefalt å fase inn et kvartal til; nå som enkelte kreditt- og aksjepriser har blitt noe lavere.

Arild Årdal, Investeringsdirektør, Gabler Investment Consulting AS