Bratt økning i barneulykker

– Vi venter en økning i alle aktiviteter godværet drar med seg, som sykkel, skateboard, trampoline og løpehjul, sier rådgivende lege Helge Skjerven i Frende Forsikring. Det går mot høysesong for barneulykker.

I primærhelsetjenesten er forbrenning og skolding overrepresentert blant de aller yngste, etterfulgt av hodeskader og forgiftning. Illustrasjon: iStock/Frende Forsikring.

Selv om Norge er ett av verdens sikreste land for barn å vokse opp i, er vi på ulykkestoppen blant de nordiske landene når det gjelder barneulykker.

- Hvert år behandles 130.000 barn for skade hos lege, av disse blir 11.000 innlagt på sykehus, forteller Helge Skjerven, rådgivende lege i Frende Forsikring.

Fra det blir mildere i været om våren merker forsikringsbransjen økt pågang.

- Det er travelt på legevakten med alle brudd og småskader etter typiske vår- og sommeraktiviteter, sier han.

Uheldig på fritiden
- Skadefrekvensen i de yngste aldersgruppene er høy i Norge, og de fleste ulykkene skjer i eller rundt hjemmet, opplyser forsikringslegen.

Basert på tall fra Personskaderegisteret ved Statens institutt for folkehelse er det beregnet at i gjennomsnitt 32 prosent av jentene og 42 prosent av guttene blir skadet i hjemmeulykker på en slik måte at de blir brakt til sykehus eller legevakt i løpet av de seks første leveårene.

- I slike ulykker er det familiens egne forsikringer som gjelder. Mange foreldre tenker ikke over dette, siden norske barn er forsikret så lenge de er på skole, SFO eller barnehage, forteller Skjerven.

Knall og fall
Blant barn opp til tre år er skader oppstått i trapp og på badegulv de vanligste, mens de alvorligste er relatert til trapper, medisiner og løsemidler. Når det gjelder barn fra tre til fjorten år er trafikkulykker, drukning, kvelning, fall og forbrenning de viktigste dødsårsakene.

- Mange av disse ulykkene kunne vært unngått ved enkle tiltak, som sklisikring og sikring av trapper, rekkverk og komfyr, mener forsikringslegen.

Fallskader utgjør 28 prosent av skadene, brannskader utgjør 11 prosent, mens klemskader utgjør ni prosent. I primærhelsetjenesten er forbrenning og skolding overrepresentert blant de aller yngste, etterfulgt av hodeskader og forgiftning. Ifølge Norsk Helseinformatikk er også tannskader spesielt utbredt blant barn, og disse må følges opp over tid.

Skadet på sykkel og trampoline
- Syklister har den høyeste skaderisiko av alle trafikantgrupper, den er 40 ganger så høy som bilførernes. Jeg vil absolutt anbefale at barn får øve litt og friske opp kunnskapene, før de slippes ut i trafikken om våren, og bruk hjelm, sier Helge Skjerven.

Hvert år blir flere hundre norske barn skadet under lek på trampoline.

- Foreldrene har et klart og stort ansvar når de setter opp en trampoline, de kan også risikere å bli erstatningsansvarlig om andres barn blir skadet, sier Skjerven.

Han vil også råde foreldre til å holde barna unna når de klipper gress.

- Gjenstander som bli slynget ut av en motorgressklipper i stor fart og lav høyde, kan gjøre stor skade, forteller Skjerven, og nevner barn som har fått stein eller metallbiter inn på øyet, eller beinbrudd som følge av slyngskader.

Tøft økonomisk
Halvparten av alle norske barn er i dag dekket av en barne- eller ulykkesforsikring.

- Det offentlige betaler lege- og sykehusutgifter ved barns sykdom og skade. Skulle barnet få en varig skade kan det hindre barnet å jobbe som voksen, strekker ikke den offentlige støtten til.

Folketrygden og kollektive skoleforsikringer gir svært begrensede ytelser ved alvorlig uførhet, og barnet risikerer barnet å leve på minimumsinntekt hele livet.

- Barns uførhet som følge av ulykke eller sykdom kan ruinere familieøkonomien. En forsikring gir familien større fleksibilitet i sykdomsperioden, og gir barnet ditt bedre økonomiske muligheter som voksen, hvis hun eller han blir ufør, sier Helge Skjerven, som er rådgivende lege i Frende Forsikring.

11 prosent av alle forgiftninger som behandles skjer i alderen 0 til 4 år. Illustrasjon: iStock/Frende Forsikring