Bråtebæk blir direktør i Spordrift AS

Styret for Spordrift AS har ansatt Henning Bråtebæk (51) som administrerende direktør i selskapet.

Henning Bråtebæk. (Foto: Avinor)

Spordrift AS er et heleid aksjeselskap for produksjon av drift og vedlikehold i Bane NOR. I overkant av 1 000 av Bane NORs medarbeidere skal overføres til det nye selskapet, som skal være i operativ drift fra 1. juli 2019.

– Henning Bråtebæk har lang erfaring fra drift og vedlikehold av jernbanen og Avinor. I Avinor har han arbeidet med effektivisering, modernisering og organisering av tjenestene for å være konkurransedyktige i forhold til det eksterne markedet. Vi er svært tilfreds med at han har takket ja til stillingen, sier Gorm Frimannslund, som er styreleder i Spordrift AS og konsernsjef i Bane NOR.

Fra 1993 til 2008 var Henning Bråtebæk banesjef på Østfoldbanen og Kongsvingerbanen, eiendomssjef og prosjektsjef for «Oslo-prosjektet» i Jernbaneverket. I 2008 gikk han til Avinor som direktør for lufthavntjenester og direktør for flysidedrift fra 2015.

– Jeg gleder meg til å komme tilbake til jernbanen midt i en periode med en historisk satsning på sektoren. Våre dyktige medarbeidere er selskapets største konkurransefortrinn. Vi har lokalkunnskapen, fagkompetansen og erfaringen. Det gir oss en kjempefordel overfor resten av markedet, sier han.

– Jeg er absolutt ydmyk i forhold til oppgavene og rollen jeg går inn i nå. Jeg er opptatt av å etablere et godt samarbeid med de tillitsvalgte, vernetjenesten og andre som kan bidra til å påvirke hverdagen til medarbeidere, sier Henning Bråtebæk som starter i Spordrift AS 1. april 2019.

Medievakten i Bane NOR, telefon 916 56 565.

Henning Bråtebæk. (Foto: Avinor)

Biskop Gunnerus' gate 14

05280http://www.banenor.no

Bane NOR har om lag 4.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Følg saker fra Bane NOR

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Bane NOR

Bane NOR med intern rapport om Filipstad-ulykken: – Varsle oss dersom noen tar seg inn på sperrede jernbaneområder23.5.2019 19:00:00 CESTPressemelding

Togparkeringen på Filipstad i Oslo, der en ungdom døde og to ble alvorlig skadet den 24. februar i år, viser seg å ha vært oppsøkt av skoleungdom i lengre tid. Nå varsler Bane NOR flere tiltak for å forebygge ulykker og ber om at du varsler hvis du ser eller hører om ferdsel på jernbaneområder. Det kommer fram i en intern rapport som Bane NOR har utarbeidet etter Filipstad-ulykken.

Intern rapport om Filipstad-ulykken23.5.2019 11:07:12 CESTPresseinvitasjon

24. februar døde en ungdom og to ble alvorlig skadet etter å ha klatret på et tog inne på togparkeringsområdet på Filipstad i Oslo. Bane NOR møter foreldreutvalget på Ruseløkka skole torsdag ettermiddag for å legge frem konklusjoner fra en intern ulykkesrapport. De redaksjonene som er interessert kan få en kort presentasjon etter møteslutt, kl. 18.30 på Ruseløkka skole (4. etasje). Selve foreldreutvalgsmøtet er ikke åpent for media.