Bransjen diskuterte skissen til retningslinjer om kroppspress
Utgangspunktet for møtet var skissen til etiske retningslinjer mot uheldig kroppspress i sosiale medier, som Medietilsynet og Forbrukertilsynet overleverte barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland 2. oktober i år.
Påvirker ikke ytringsfriheten
Ønsket til ministeren er at bransjen kan enes om et sett med etiske retningslinjer, som kan bidra til at aktørene blir mer bevisst sin rolle og påvirkningskraft overfor unge følgere.
– Ytringsfrihetsfanen skal vi holde høyt, men vi trenger noen retningslinjer for å hindre de negative konsekvensene som kroppspress kan medføre for barn og unge, sa barne- og likestillingsministeren under møtet.
Skisse for videre arbeid
Velsand understreket under presentasjonen på dialogmøtet at skissen er nettopp det; en skisse for videre arbeid. Barne- og likestillingsdepartementet har satt 1. november som frist for å komme med innspill.
– Målet for Medietilsynet og Forbrukertilsynet har vært å lage en skisse som er konkret og enkel å forstå, og som oppfattes som relevant av bransjen. Nå håper vi bransjen selv tar ballen og bidrar til at de endelige retningslinjene blir best mulig, sa hun. I tilsynenes skisse legges det opp til at bransjen selv skal håndheve retningslinjene gjennom et faglig utvalg, som også skal se på konsekvenser ved brudd.
I forbindelse med arbeidet med skissen har Forbrukertilsynet samlet gjeldende lov- og regelverk på feltet.
– Det er viktig at bransjen har oversikt over dagens lovverk, og hva som kan utløse bruk av sanksjoner. Forbrukertilsynet har gjort en kjempejobb med å samle og tilgjengeliggjøre dette, sa Velsand på møtet.
Påvirkere, nettverk og annonsører kan gi innspill på skissen ved å sende en mail til postmottak@bld.dep.no innen 1. november.
Fakta om skissen til etiske retningslinjer - Medietilsynet og Forbrukertilsynet fikk oppdraget med å utforme en skisse til etiske retningslinjer mot uheldig kroppspress i sosiale medier etter et rundebordsmøte arrangert av barne- og likestillingsministeren og folkehelseministeren 5. juni i år. Utvikling av etiske retningslinjer var ett av flere tiltak bransjen foreslo selv. |
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom