Bråk og uro i skolen er krevende for barn med hørselshemming
Forskerne har i denne studien sett nærmere på hvordan barna selv opplever hverdagen med det elektroniske apparatet cochleaimplantat (CI). Dette bidrar til ny innsikt om barn med hørselshemming sine egne opplevelser av skolehverdagen. Studien baserer seg på intervjuer av åtte barn i alderen 8-12 år med CI. Mer enn 90 prosent av alle døve og sterkt hørselshemmede barn i Norge får i dag innsatt dette apparatet.
Tåler mindre støy og bråk
Støy og bråk fremtrer som en vesentlig utfordring for barna som deltok i studien. En overvekt av barna forteller om at de jevnlig blir slitne og får vondt i hodet på grunn av bråk og skarpe lyder. Eksempler på lyder som oppleves som plagsomme; stemmesurr i skoletimer og spisestunder, bøker som smelles igjen og stolbein som skraper mot gulvet.
– Hodepine, utmattelse eller fryktreaksjoner i møte med bråk eller skarpe lyder er en betydelig utfordring i hverdagen til et flertall av disse barna. Noen av barna beskrev redsel og kroppslige reaksjoner som hjertebank, skjelving og uro ved bråk eller høye lyder, sier kommunepsykolog i Giske, Signe Ropeid Sæbø.
– Ofte tar barna et for stort ansvar for utfordringene bråk og høye lyder skaper. De prøver å late som ingenting, hviler seg når de kommer hjem eller holder seg borte fra aktiviteter med mye bråk, sier Ropeid Sæbø.
Redusert klassestørrelse kan være viktig tiltak
Nesten alle barna i undersøkelsen går i klasser med færre elever enn normalt.
– Redusert klassestørrelse ser slik ut til å fungere som en ordning som gir barn anledning til å oppleve seg selv som «en av alle», sier professor Ona Bø Wie.
Studien er gjennomført av nåværende kommunepsykolog i Giske, Signe Ropeid Sæbø, professor emeritus Astri Heen Wold ved Psykologisk institutt og professor Ona Bø Wie ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitet i Oslo.
Råd til deg som møter en med hørselsnedsettelse
Barna i undersøkelsen forteller om ulike måter man kan ta hensyn og tilpasse seg i kommunikasjonen på:
- Ha øyekontakt med den du snakker med
- Gå gjerne nærmere den du skal snakke med
- Snakk tydelig
- Skaff deg innsikt i hva det innebærer å ha cochlea-implantat
- Hvis du er lærer; snakk med barna om hvordan de har det og hva som kan gjøres
- La barna få være med å påvirke egen tilrettelegging, de vet hvor skoen trykker
Fakta om cochleaimplantat
- Mer enn 90 prosent av alle døve og sterkt hørselshemmede barn i Norge får i dag et elektronisk apparat kalt cochleaimplantat (CI).
- Et CI-implantat kan sees på som et avansert høreapparat som ikke gir normal hørsel, men som gjør at de fleste barna kan oppfatte lyd og utvikle hørsel og tale ut fra individuelle forutsetninger.
Nøkkelord
Kontakter
Ona Bø WieProfessor ved Institutt for spesialpedagogikk
Tel:90920274o.b.wie@isp.uio.noSigne Ropeid SæbøKommunepsykolog i Giske
Tel:47267600signesabo@gmail.comBilder
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Erna Solberg snakker åpent om dysleksi i ny podkast24.4.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Tidligere statsminister Erna Solberg har dysleksi. — Diagnosen fikk jeg på 70-tallet hos Eikelund skole for evneveike, forteller hun i et ferskt intervju for Universitetet i Oslo.
Podkast: Hva vet du egentlig om dysleksi?4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Kristine Midtbø er 26 år gammel og har det som ofte kalles «ren dysleksi». I dag jobber hun som forsker i Sintef og har en mastergrad fra NTNU. — Det å være dyslektiker er på ingen måte en dans på roser. Det er veldig mye hardt arbeid, sier hun.
Ingrid vokste opp uten å vite at hun hadde Tourettes syndrom15.2.2024 08:54:47 CET | Pressemelding
— Det var veldig tøft. De andre barna lo av meg, pekte på meg og utestengte meg. Jeg hadde ingen venner, og jeg følte meg helt alene i verden, forteller hun. Hør hele hennes historie i podkasten "Det virker!"
Det første tegnet på at et språk er i ferd med å dø, er at barna slutter å snakke det5.2.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
De samiske språkene er truet. Flere og flere elever forlater samisk opplæring og går over til undervisning på norsk. Dette vil norske forskere få en bedre forståelse av, slik at det er mulig å gjøre noe med. — Forskningen vår kan bidra til å styrke samisk språkopplæring ved å gi oss kunnskap om hva som hemmer og fremmer bruk av samisk, sier Kathrin Olsen, førsteamanuensis ved Nord universitet.
Lærerne er knallgode på utforsking tross vag læreplan10.1.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
Ny rapport: Norske videregående-klasserom preges sterkt av utforskende arbeid, både lærerstyrt og elevdrevet. – Vi ser at den enkelte lærers undervisning har mer å si enn fagenes egenart, sier forskerne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom