Trafikksikkerhetsforeningen

Bra at kampen mot antall drepte i sommertrafikken viser resultat

25 mistet livet i trafikken i juni, juli og august 2019. Det er 4 færre enn samme periode i fjor.

Veldig bra at kampen mot veidøden i sommertrafikken gir resultater, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen.

Da Trafikksikkerhetsforeningen startet opp kampen mot veidøden for tre år siden, ble 50 personer drept hvert år i gjennomsnitt de siste fem årene.

Sommeren 2019 har Trafikksikkerhetsforeningen kjørt rundt 15 000 km ute på de norske sommerveiene og informert over farene i sommertrafikken. De har hatt stand flere steder hvor de blant annet har gitt gode råd om hvordan trafikantene kan ta forholdsregler mot farene i trafikken.

Det er mange faktorer som er årsaken til alle disse tragiske ulykkene, fortsetter Tangstad-Holdal. En ulykke behøver ikke bare skyldes feil ved en av faktorene, men feil i selve samspillet. De fleste trafikkulykkene er et resultat av et sett av medvirkende årsaker eller hendelser som til sammen eller hver for seg er tilstrekkelige til å utløse ulykken.

Det er flere som kjører lengre strekninger, og mange på nye og ukjente veier. Vi vet at høy fart har vært en sannsynlig medvirkende årsak til 30 prosent av dødsulykkene i 2017. Og med flere trafikanter på veiene i sommermånedene gir dette økt risiko for frontkollisjoner og utforkjøringer, hvis uhellet først er ute.

Trafikksikkerhet må ha fokus på det forebyggende arbeidet, for vi har ingen å miste. Vi må øke tempoet i å trygge og sikre våre trafikkmiljøer, som beskytter mot menneskelige feil. For en ting vet vi med sikkerhet - mennesker kommer alltid til å gjøre feil, avslutter Geirr Tangstad-Holdal.

Denne sommeren har Trafikksikkerhetsforeningen hatt Samferdselsdepartmentet, Gjensidige i Norge og Volvo Cars, Norway AS som sine støttespillere i kampen mot veidøden i sommertrafikken.

Last ned bilde
Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen og Bjarne Aani Rysstad, kommunikasjonsdirektør i Gjensidige på Stand i Kongsvinger sommeren 2019.
Last ned bilde
Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen og Bjarne Aasi Rysstad, kommunikasjonsdirektør Gjensidige Norge på stand i Svolvær sommeren 2019.

Om Trafikksikkerhetsforeningen

Trafikksikkerhetsforeningen
Plogveien 7

401 30 800http://www.trafikksikkerhetsforeningen.no/

TSF en forening med et bredt fokus på fysisk sikre og trygge trafikkmiljø.

TSF skal ha fokus på alle bransjer som jobber med fysiske sikkerhetstiltak langs våre veger, både for de som ferdes på eller langs vegen og de som arbeider på og ved vegen.

TSF skal arbeide for at de beste løsningene blir valgt basert på kunnskap og erfaring, og at fysisk vegsikring får det fokuset som er nødvendig for å bli tatt tilstrekkelig på alvor.

Følg pressemeldinger fra Trafikksikkerhetsforeningen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trafikksikkerhetsforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Trafikksikkerhetsforeningen