Bra at de unge forstår hva produktplassering er
Det er de under 30 år som har mest kunnskap om hva produktplassering betyr. Undersøkelsen som Sentio Research har gjennomført for Medietilsynet kartlegger folks kjennskap og kunnskap om produktplassering.
- Medietilsynet har nylig lansert veiledere for youtubere, som har plikt til å merke innholdet sitt dersom det inneholder reklame, produktplassering eller sponsing. Youtubere har ofte et ungt publikum, og det er viktig at dette publikummet forstår begrepene som skal gjøre dem oppmerksomme på at de blir utsatt for ulike former for reklamebudskap. Dette er mediekompetanse de unge bør ha når de bruker medieinnhold, og det er gledelig å se at det ser ut til at de faktisk har denne kompetansen, fastslår direktør for konsesjon og tilsyn Gudbrand Guthus.
Utvikler en sunn kritisk bevissthet
Produktplassering betyr at du som seer blir utsatt for reklame inne i et program ved at produkter eller tjenester inngår eller blir vist til som en del av programmet. Med andre ord er det noen som forsøker å selge deg noe mens du ser på programmet.
Reglene krever at seerne på en tydelig måte skal bli gjort oppmerksom på at programmet inneholder produktplassering både når programmet begynner, etter reklameavbrudd og ved programmets slutt. – Ansvaret for selve merkingen ligger på aktørene, mens Medietilsynet skal bidra til å øke mediekompetansen i befolkningen. Når unge forstår hva et begrep som produktplassering betyr, øker muligheten for at de kan utvikle en sunn kritisk bevissthet i møte med denne formen for kommunikasjon, avslutter Gudbrand Guthus i Medietilsynet.
Andre funn fra undersøkelsen
40 % av respondentene har sett merkingen på fjernsyn
35 % av respondentene kan forklare hva merkingen betyr
73 % av de respondentene som har sett et program med merking, kan forklare hva
merkingen betyr
Nøkkelord
Kontakter
Gudbrand GuthusDirektør konsesjon og tilsyn
Tel:69301250 / 91765419gudbrand.guthus@medietilsynet.noBilder
Dokumenter
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom