Borregaard får Forskningsrådets innovasjonspris 2015

Østfold-bedriften Borregaard AS hedres med Forskningsrådets innovasjonspris 2015. Bedriften har gjort forskning og innovasjon til en del av bedriftskulturen, omstiller seg til nye markeder på en bærekraftig måte og er en rollemodell for andre.

Borregaard AS startet som cellulose- og papirprodusent, men fremstiller i dag et spekter av avanserte produkter fra tømmer til varierte markeder. Foto: Borregaard AS.

Innovasjonsprisen gis til en virksomhet som har utmerket seg med eksepsjonelt god utnyttelse av forskningsresultater, og på den måten skapt forskningsbasert innovasjon.

– Det er flott å kunne gi innovasjonsprisen til en aktør som bruker kunnskap og forskning for å omstille seg i takt med samfunnets behov og for å bli mer konkurransedyktige. Bedriften er et eksempel til etterfølgelse, sier statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Bjørn Haugstad.

Systematisk arbeid med forskning og innovasjon

Forskningsrådet vil gjennom innovasjonsprisen gi anerkjennelse til Borregaard fordi de arbeider systematisk og langsiktig med forskning, utvikling og innovasjon, og fordi de har maktet å omstille seg som følge av nye markedsbehov. Borregaard viser konkurransestyrke på en bærekraftig måte.

– Borregaard har lykkes gjennom målrettet, systematisk og kontinuerlig satsing på forskning, utvikling og innovasjon i en bransje der andre aktører sliter. Borregaard konkurrerer i et globalt, dynamisk marked, hvor kontinuerlig utvikling og forbedring av produkter og prosesser er kritisk, skriver juryen i sin begrunnelse.

Markedsdrevet forskningsarbeid

Borregaards forskningsarbeid er sterkt markedsdrevet. Selskapet bruker ca. 5 prosent av omsetningen på forskning, utvikling og innovasjon. I dag kommer ca. 12 prosent av omsetningen fra nye produkter Borregaard ikke hadde for fem år siden. Juryen har lagt vekt på at Borregaard har evnet å integrere forskning og innovasjon i bedriftens kulturgrunnlag, og at marked og produksjon er sterkt involvert i innovasjonsprosessene.

Det tradisjonsrike, norske industrikonsernet, som har nærmere 1100 ansatte spredt over 16 land, har historisk vært mest kjent for å produsere cellulose og papir. I dag produserer Borregaard avanserte og miljøvennlige biokjemikalier og biomaterialer fra fornybare og naturlige råvarer.

Selskapet framstiller et spekter av produkter fra tømmer som er alternativer til oljebaserte produkter, samtidig som de ikke konkurrerer med matvareproduksjon. Produktene går til ulike markeder, som landbruk og fiskeri, medisin og næringsmidler, bygninger og miljøvennlig biodrivstoff.

Borregaard er en god rollemodell

Juryen mener at Borregaard er en god rollemodell og en inspirasjon i en tid som kaller på omstilling, og en nøkkelaktør med ytterligere potensial innenfor bioøkonomisegmentet. I tillegg samarbeider industribedriften med en rekke forskningsinstitusjoner i og utenfor Norge, og har ledere og forskere som er synlige og aktivt deltakende i det norske forsknings- og innovasjonslandskapet.

Forskningsrådets innovasjonspris er på 500 000 kroner, som skal gå til bedriftens innovasjonsaktiviteter.

Tre priser: fremragende forskning, innovasjonsprisen og formidlingsprisen

Innovasjonsprisen er en av tre priser som Forskningsrådet deler ut under Forskningens festaften i Oslo konserthus 23. september. De to andre er prisen for fremragende forskning og formidlingsprisen.

Forskningsrådets pris for fremragende forskning, Møbius 2015, går til kreftforsker Harald Stenmark, som er professor ved Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo og har en bistilling som professor ved Det medisinske fakultet, NTNU. Han er også leder for Senter for kreftbiomedisin, et senter for fremragende forskning ved Universitetet i Oslo og Oslo Universitetssykehus.

Stenmark har gjort viktige oppdagelser om regulering av cellevekst og celledeling, mekanismer for å ta opp og transportere proteiner i celler og hvordan signaliseringsprosesser i cellen henger sammen med disse prosessene. Prisvinneren har også bidratt vesentlig til forståelsen av nedbrytningsprosessene i cellene. Forskningsrådets pris for fremragende forskning er på 1 million kroner.

Forskningsrådets formidlingspris 2015 går til jurist og forsker Anine Kierulf ved Norsk senter for menneskerettigheter ved Universitetet i Oslo, for sin evne til å forklare komplekse problemer på en forenklet, men poengtert og tydelig måte, og for å være en viktig og troverdig stemme i offentligheten i spørsmål som angår menneskerettigheter og ytringsfrihet.

– Årets vinner av Forskningsrådets formidlingspris er uredd og poengtert. Prisvinneren holder en høy faglig standard samtidig som hun har en evne til å formidle langt utenfor fagets grenser.  Med sitt samfunnsengasjement når vinneren når ut til mange målgrupper, skriver juryen i sin begrunnelse. Forskningsrådets formidlingspris er på 250 000 kroner.

Sindre Mekjan, pressekontakt Forskningsrådet, epost sim@forskningsradet.no, mobil 468 63 798.

Tone Horvei Bredal, kommunikasjonssjef Borregaard AS, epost tone.horvei.bredal@borregaard.com, mobil 920 67 711.