Boringen i gang på Brasse

Faroe Petroleum har startet boring av avgrensningsbrønn 31/7-2S på Brasse-feltet i Nordsjøen. Hensikten med brønnen er å redusere usikkerheten i ressursanslaget fra den vellykkede leteboringen på samme lisens i juli 2016.

-Vi er veldig glade for å være i gang med denne brønnen. Den er designet for å redusere usikkerheten i ressursanslaget og innhente viktig informasjon for å kunne planlegge utbygging. Brasse er vårt største og viktigste funn hittil, og det var det største funnet i den norske delen av Nordsjøen i løpet av 2016, sier Helge Hammer, administrerende direktør i Faroe Petroleum Norge.

Brasse-funnet ligger nær eksisterende infrastruktur, 13 kilometer sør for plattformen på Brage-feltet, der Faroe Petroleum eier 14,3 %, og 13 kilometer sørøst for feltsenteret på Oseberg.

-Brasse kan bli et av våre viktigste prosjekter. Det er et godt eksempel på at vi kan skape betydelige verdier gjennom leting i våre kjerneområder. Vi investerer nå aktivt i utbygging av flere av våre egne funn som vil gi en betydelig vekst for selskapet i årene som kommer, avslutter Hammer.

Faroe Petroleum og lisenspartner, Point Resources AS, vil ta en beslutning om en mulig avgrensningsbrønn nummer to på Brasse senere i år. Resultatene fra boringen vil også bli brukt i analysen av det nylig tildelte Brasse Extension området hvor borebeslutning planlegges i 2018.

Det er den halvt nedsenkbare boreriggen Deepsea Bergen som gjennomfører boringen. Riggen eies av Odfjell Drilling. 31/7-2S skal bores omkring 2 kilometer sørøst for Brasse funnbrønnen, 31/7-1.

Faroe Petroleum er operatør på Brasse, og eier 50 %. Point Resources AS er medier med 50 % eierandel.