Borettslagsboliger steg 1,7 prosent

Borettslagsboliger steg 1,7 prosent i 1. kvartal 2018 viser NBBLs prisstatistikk.
foto: Nadia Frantsen.

Fallende boligpriser i 2. halvår i fjor fører likevel til at prisene på borettslagsboliger har falt 1,7 prosent de siste 12 månedene.

- Historisk har første kvartal vært preget av sterk prisvekst. Oppgangen på 1,7 prosent i løpet av 1. kvartal må derfor anses som moderat, sier adm. dir. Thor Eek.

6-7 prosents vekst på Østlandet

De regionale tallene for første kvartal viser i hovedsak samme utvikling som den vektede gjennomsnittsprisen. Eneste område som peker seg ut denne gang er Østlandet utenfor Oslo og Akershus. Her er boligprisveksten på 6-7 prosent.

Boligprisfallet er over

Mange boligprisprognoser legger til grunn at boligprisveksten skal «normaliseres» eller «flate ut». Historien viser imidlertid at det sjelden er tilfellet.

- Det har vært en betydelig bedring i markedet siden i fjor høst. Det skyldes blant annet god utvikling i norsk økonomi med fallende arbeidsledighet og økt optimisme i husholdningene. Derfor tror vi nå at boligprisfallet er over, og at vi kan forvente fortsatt stigende boligpriser også i 2. kvartal, avslutter Eek.

foto: Nadia Frantsen.

Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) er interesseorganisasjonen for boligbyggelag.

41 boligbyggelag er tilsluttet NBBL. Boligbyggelagene har 1.020.000 medlemmer og forvalter omlag 510.000 boliger i over 12.700 boligselskap over hele landet.