Bolivia: Klappjakt på Norsk folkehjelps samarbeidspartnere

– Vi er svært bekymret for våre partnerorganisasjoner i Bolivia, sier Beate Thoresen, ansvarlig for Latin-Amerika i Norsk Folkehjelp.
Nasjonalkongressen til urfolkskvinneorganisasjonen Bartolina Sisa.

– I natt toppet det seg med meldinger som tikket inn om angrep på ledere, enkeltmedlemmer og deres familier, og om tilhengere av opposisjonen som satte fyr på flere av lokalene til urfolks- og bondebevegelsen.

Veien videre må være demokratisk
Presidenten i Bolivia, Evo Morales, gikk av søndag kveld etter at hærsjefen hadde gjort det klart at han ikke lenger hadde deres støtte. Morales hadde samme dag utlyst nyvalg, som følge av rapporten fra Organisasjonen av amerikanske stater (OAS) om uregelmessigheter ved presidentvalget 20 oktober. I øyeblikket er det uklart hvem som styrer Bolivia.

– Det er viktig at grunnloven og demokratiske spilleregler nå blir fulgt og at det blir gjennomført et nytt valg, sier Thoresen.

Partnere ble angrepet i natt
Urfolks- og bondebevegelsen har vært en avgjørende pådriver for disse endringene. De har mobilisert for selvråderett og mot multinasjonale selskapers plyndringer av naturressurser, og diskriminering og urettferdighet.

– I natt tikket det inn meldinger fra våre samarbeidspartnere om at de ble utsatt for angrep fra bevæpnede gjenger som støtter opposisjonen. Kontorene til urfolks- og bondeorganisasjonene rundt omkring i landet blir angrepet, plyndret og brent. Et radiostudio ble brent ned og lokale ledere og folkevalgte blir truet til å si fra seg sine verv. For noen dager siden kjørte en stor gjeng væpnede menn på motorsykler inn i en fredelig kvinnemarsj med tusenvis av urfolkskvinner som hadde tatt til gatene. Mange av kvinnene hadde med barna sine. Mennene kastet tåregass og var aggressive.

– Deler av opposisjonen kan karakteriseres som ekstremhøyre og flere av deres tilhengere opptrer i væpnede grupper som plyndrer og lynsjer folkevalgte og representanter for den folkelige bevegelsen, inkludert våre partnerorganisasjoner.

– Dette er en systematisk forfølgelse av organisasjoner og folk knyttet til urfolks- og bondebevegelsen. Det er nå avgjørende at denne volden stanses, for å finne en reell demokratisk løsning på situasjonen i Bolivia, sier Thoresen.

Bolivia – økonomisk vekst og fordelig
Bolivia var et av de aller fattigste landene i Latin-Amerika. I de siste årene har Bolivia vært et av få land der ulikheten faktisk har blitt redusert.

– Det har vært store endringer i politisk deltakelse; urfolk, som utgjør flertallet i befolkningen, og kvinner har for første gang spilt en avgjørende rolle, avslutter Thoresen.

Ansvarlig for Latin-Amerika hos Norsk Folkehjelp kan kontaktes på telefon: 45 20 00 55

Nasjonalkongressen til urfolkskvinneorganisasjonen Bartolina Sisa.