Boligprisnedgang i juli

(Oslo, 06. august 2015) For første gang siden høsten 2013 har vi en måned med både nominell og sesongjustert prisnedgang, og fasiten for juli viser at boligprisene sank med henholdsvis 1,1% og 0,3%. Samtidig ble det solgt 5,5% færre boliger enn i samme periode i fjor, noe som vitner om at boligmarkedet har vært ekstra rolig denne sommeren.

- Det ble en svakere juli enn forventet med hensyn til pris. Likevel skal vi være forsiktige med å tyde for mye ut av juli tallene isolert sett. Juni, juli og august må sees i en sammenheng før vi vet om dette er en vedvarende trend eller ikke, kommenterer Finn Magnus Rogne-Hansen, Adm. direktør i Aktiv Eiendomsmegling.

-  Vi er litt overrasket over er at det totalt sett ble solgt 5,5% færre boliger i juli i år kontra i fjor. For Aktiv sin del har vi en oppgang på 10,5%, og synes det har vært godt trykk i markedet i sommer, spesielt i Oslo, forteller han.

Boligprisene sank i alle de store byene med unntak av Oslo som hadde en oppgang på 0,2%. Dårligst ut kom Stavanger med en nedgang på 1,6%.

- Det som er spesielt med dagens marked er de store regionale forskjellene. Ikke minst ser vi dette i Oslo som har et historisk lavt tilbud av boliger og stort prispress. I Stavanger derimot, er det god tilgang på objekter, men lite salg. Disse forskjellene kommer bare til å forsterke seg fremover, avslutter Rogne-Hansen.

For mer informasjon se: http://eiendomnorge.no/boligprisstatistikken/

Dette er Aktiv Eiendomsmegling Aktiv Eiendomsmegling AS er eid av Eika Gruppen AS, og er en av Norges største eiendomsmeglerkjeder med 64 kontorer. Aktiv legger stor vekt på at gode resultater oppnås gjennom fornøyde kunder, og har de de siste fem årene hatt Norges mest fornøyde boligkunder. Dette er vi både stolte og opptatt av i hverdagen. Vi har tro på at meglere er forskjellig, og at dyktige meglere utgjør en forskjell både når man skal kjøpe og selge bolig. Dette er Eika Gruppen og Eika Alliansen Eika Gruppen utgjør finanskonsernet i Eika Alliansen som er eid av blant annet 74 lokalbanker. Eika Gruppens produkter og løsninger distribueres gjennom ca 400 kontor i Norge. Eika Gruppen, med eierbankene og meglervirksomheten, har om lag 3 500 ansatte hvorav ca. 400 er direkte knyttet til Eika Gruppen AS. Alliansen har en samlet forvaltningskapital på i overkant av NOK 350 mrd og én million kunder. Dette gjør Eika Alliansen til en av de største aktørene i det norske markedet for utvikling og salg av finansielle løsninger, produkter og tjenester.