Boligprisene hindrer Tromsø i å blomstre

Kun 5 prosent svarer at Tromsø tilbyr boliger til fornuftig priser. Samtidig er gode arbeidsmuligheter og eldreomsorg viktig viser en ny rapport, men henger dette sammen?

Med lokal, nasjonal og global kompetanse vil Turid Bye og Magne Johansen  jobbe for Bedre byer.
Med lokal, nasjonal og global kompetanse vil Turid Bye og Magne Johansen jobbe for Bedre byer.

Mange mener mye om hva en god by er, derfor har Rambøll spurt folk i syv store norske byer, inkludert Tromsø. Tilsammen har nesten 4000 nordmenn svart. Svarene er samlet i en rapport som heter Bedre byer.

Nærhet til naturområder, trygghet mot å bli utsatt for kriminalitet og ren luft er tre av tingene innbyggerne i Tromsø mener er viktigst for en attraktiv by. Det er i gapene mellom hva folk mener er viktig og hvordan de vurderer egen by man finner rom for forbedringer.

Største gap
I Tromsø mener 70 prosent at boliger til fornuftig priser er viktig for at en by er attraktiv, men bare 5 prosent mener at Tromsø tilbyr dette. Til sammenligning viser gjennomsnittet fra de syv byene (Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Drammen og Tromsø) at 17 prosent mener egen by tilbyr boliger til fornuftige priser. Dermed stiller Tromsø i en særklasse.

- Hvordan kan Tromsø være en attraktiv by når folk ikke har råd til å bo her? spør avdelingsleder Magne Johansen. Nylig flyttet han tilbake etter 30 år i Vestfold og opplevde at boligprisene i Tromsø var nesten det dobbelte av tilsvarende bolig i Tønsberg.

- Om familien hadde råd til å flytte tilbake var et vesentlig diskusjonstema før vi tok avgjørelsen. Dette er en samfunnsutfordring fordi byen kan gå glipp av viktig arbeidskraft. Jeg vet selv om flere som har valgt å ikke jobbe her på grunn av dette, sier Johansen.

Høye priser hindrer utvikling
Et annet forbedringspotensial som rapporten peker ut gjelder folks opplevelse av at byen tilbyr gode arbeidsmuligheter. Rambølls Tromsøkontor har store ekspansjonsplaner og mål om å rekruttere mange fremover, men det er ikke bare lett å tiltrekke seg rett kompetanse.

En annen bransje som har behov for mye arbeidskraft er reiselivsnæringen, men de som jobber her har ikke nødvendigvis høy lønn.

- Hvis det blir for dyrt å bo vil folk muligens heller bosette seg og jobbe andre steder hvor man får mer for pengene. Spesielt i etableringsfasen kan dette være avgjørende, sier Johansen.

Et annet område med stort forbedringspotensial er følelsen av å ha tilgang til god eldreomsorg.

- Hvordan skal vi imøtekomme eldrebølgen hvis vi mister skatteinntekter? Alt henger sammen med alt, derfor er det viktig at vi sammen snakker om hvordan vi vil at Tromsø by skal være, nå og fremover, mener Johansen.

Bærekraft i alle ledd
Et annet område med stort potensial gjelder bærekraft og miljø. I den nasjonale undersøkelsen kommer dette nest lavest ut, rangert mot de andre viktige faktorer.

-Jeg mener at Tromsø har alt for lave ambisjoner når det kommer til bærekraft! Bærekraft handler ikke bare om miljø, men også om sosiale og økonomisk aspekter. Her synes jeg vi skal stille strengere krav til oss selv, sier miljørådgiver i Rambøll Turid Bye.

- Hvordan kan vi sammen dyrke fram Tromsø by til å bli den arktiske bærekrafts-hovedstaden vi alle ønsker?

Les hele undersøkelsen HER

SalMar – økt konkurransekraft via Dolor Logistics26.4.2019 11:36:51 CESTPressemelding

SalMar produserer i dag ca. 150.000 tonn laks fra ulike anlegg i Norge – og vil øke produksjonen i Nord-Norge vesentlig gjennom nytt slakteri på Senja. God logistikk betyr igjen god markedstilgang. SalMar har tatt et valg om å industrialisere og strukturere logistikken for å sikre at selskapet er rigget for framtiden hva gjelder kapasiteter og alternative transportløsninger. SalMar distribuerer laks til et globalt marked med kunder i 50 land. Samtidig starter alle transporter fra distrikts Norge. Det er derfor viktig for SalMars konkurransekraft at vi har en logistikk som er tilpasset dette. Gjennom Dolor Logistics har de valgt å inngå partnerskapskontrakter med store anerkjente logistikkselskaper som PostNord og Schenker. Dialogen framover vil være på alle nivåer for å sikre kontinuerlig forbedring. SalMar er interessert og nysgjerrig på nye løsninger som gjør dem mer effektive, miljøvennlige og sikker som leverandør. Partnerskapsmodellen vil være en ny plattform for god dialog og fel