Boligprisene hindrer Tromsø i å blomstre

Kun 5 prosent svarer at Tromsø tilbyr boliger til fornuftig priser. Samtidig er gode arbeidsmuligheter og eldreomsorg viktig viser en ny rapport, men henger dette sammen?
Med lokal, nasjonal og global kompetanse vil Turid Bye og Magne Johansen  jobbe for Bedre byer.
Med lokal, nasjonal og global kompetanse vil Turid Bye og Magne Johansen jobbe for Bedre byer.

Mange mener mye om hva en god by er, derfor har Rambøll spurt folk i syv store norske byer, inkludert Tromsø. Tilsammen har nesten 4000 nordmenn svart. Svarene er samlet i en rapport som heter Bedre byer.

Nærhet til naturområder, trygghet mot å bli utsatt for kriminalitet og ren luft er tre av tingene innbyggerne i Tromsø mener er viktigst for en attraktiv by. Det er i gapene mellom hva folk mener er viktig og hvordan de vurderer egen by man finner rom for forbedringer.

Største gap
I Tromsø mener 70 prosent at boliger til fornuftig priser er viktig for at en by er attraktiv, men bare 5 prosent mener at Tromsø tilbyr dette. Til sammenligning viser gjennomsnittet fra de syv byene (Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Drammen og Tromsø) at 17 prosent mener egen by tilbyr boliger til fornuftige priser. Dermed stiller Tromsø i en særklasse.

- Hvordan kan Tromsø være en attraktiv by når folk ikke har råd til å bo her? spør avdelingsleder Magne Johansen. Nylig flyttet han tilbake etter 30 år i Vestfold og opplevde at boligprisene i Tromsø var nesten det dobbelte av tilsvarende bolig i Tønsberg.

- Om familien hadde råd til å flytte tilbake var et vesentlig diskusjonstema før vi tok avgjørelsen. Dette er en samfunnsutfordring fordi byen kan gå glipp av viktig arbeidskraft. Jeg vet selv om flere som har valgt å ikke jobbe her på grunn av dette, sier Johansen.

Høye priser hindrer utvikling
Et annet forbedringspotensial som rapporten peker ut gjelder folks opplevelse av at byen tilbyr gode arbeidsmuligheter. Rambølls Tromsøkontor har store ekspansjonsplaner og mål om å rekruttere mange fremover, men det er ikke bare lett å tiltrekke seg rett kompetanse.

En annen bransje som har behov for mye arbeidskraft er reiselivsnæringen, men de som jobber her har ikke nødvendigvis høy lønn.

- Hvis det blir for dyrt å bo vil folk muligens heller bosette seg og jobbe andre steder hvor man får mer for pengene. Spesielt i etableringsfasen kan dette være avgjørende, sier Johansen.

Et annet område med stort forbedringspotensial er følelsen av å ha tilgang til god eldreomsorg.

- Hvordan skal vi imøtekomme eldrebølgen hvis vi mister skatteinntekter? Alt henger sammen med alt, derfor er det viktig at vi sammen snakker om hvordan vi vil at Tromsø by skal være, nå og fremover, mener Johansen.

Bærekraft i alle ledd
Et annet område med stort potensial gjelder bærekraft og miljø. I den nasjonale undersøkelsen kommer dette nest lavest ut, rangert mot de andre viktige faktorer.

-Jeg mener at Tromsø har alt for lave ambisjoner når det kommer til bærekraft! Bærekraft handler ikke bare om miljø, men også om sosiale og økonomisk aspekter. Her synes jeg vi skal stille strengere krav til oss selv, sier miljørådgiver i Rambøll Turid Bye.

- Hvordan kan vi sammen dyrke fram Tromsø by til å bli den arktiske bærekrafts-hovedstaden vi alle ønsker?

Les hele undersøkelsen HER

Harbitzalléen 5

Rambøll er en global samfunnsrådgiver innen bygg, transport, vann, miljø, energi og ledelseskonsultering. I Norge har vi 13 kontorer med om lag 1700 eksperter, som jobber tverrfaglig på store og små prosjekter. Arkitektfirmaet Henning Larsen er en del av Rambøll Gruppen, og er et studio for arkitektur, landskap, urbanisme og interiør, grafikk og lysdesign.

Rambøll ble grunnlagt i Danmark i 1945. Rambølls mer enn 18 000 eksperter skaper inspirerende og bærekraftige løsninger som skal gi rom for vekst og utvikling, og som er til det beste for kunden, sluttbrukeren og samfunnet omkring. Våre tjenester skal resultere i verdier både for oss som lever i dag, og for dem som kommer etter oss.

Rambøll kombinerer lokal erfaring med global kunnskap over hele verden for å skape bærekraftige byer og samfunn. Vi kombinerer vår innsikt og evne til å drive frem positiv forandring og bringer den videre til våre kunder som ideer, som kan realiseres og gjennomføres. Vi kaller det: Bright ideas. Sustainable change.

Rambøll var første norske virksomhet, og første rådgivende ingeniørvirksomhet i verden, som ble sertifisert etter bærekraftsmålene til FN, og er medlem av Skift - Næringslivets klimaledere.

Følg pressemeldinger fra Rambøll

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Rambøll på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Rambøll

Ramboll lanserer åpen tilgang til database for å sammenligne klimagassreduksjon i bygg12.3.2024 11:30:00 CET | Pressemelding

Ramboll CO2mpare, en benchmark-database for klimagassananalyser med over 130 byggeprosjekter fordelt på seks land, gjør det mulig for aktører i byggebransjen og myndigheter å sammenligne og vurdere sine strategier for klimagassreduksjon. Den første internasjonale åpne tilgangsdatabasen av sitt slag ble offisielt lansert på Bygg og Klima Globalt Forum, i Paris, 7. mars.