Boligprisene: 23 prosent prisstigning hittil i år

OBOS-prisene i Oslo steg med ytterligere 2,0 prosent i august. Gjennomsnittlig kvadratmeterpris for OBOS-bruktboliger er for første gang på over 60 000 kroner.

Etter en prisstigning på 5,9 prosent i juli, fortsatte veksten også i august. Da steg prisene med 2,0 prosent. Gjennomsnittlig kvadratmeterpris for brukte OBOS-tilknyttede boliger i Oslo-området er nå 60 475 kroner. Hittil i år har prisene steget med 23,24 prosent.

- Vi sier det igjen: Etterspørselen er større enn tilbudet. Hvis noen fortsatt lurer på om det vil virke å øke boligvolumet, så bør de ta en kikk på denne statistikken. Samtidig vil vi på det sterkeste advare mot panikkartede og kortsiktige strakstiltak for å strupe tilgangen på kreditt. Det kan føre til en farlig bråbrems, som ytterligere reduserer tilgangen på nye boliger. Myndighetene må legge til rette for at det bygges flere boliger. Bare slik kan den voldsomme prisveksten dempes, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj.

For hele landet sett under ett var den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen for brukte OBOS-tilknyttede boliger 53 262 kroner i august. Dette er 1,9 prosent høyere enn i juli, og 16,1 prosent høyere enn i august 2015.

Siden august i fjor har prisene steget med 20 prosent. I august ble det foretatt 782 eierskifter tilknyttet OBOS, mot 739 i august i fjor.

OBOS BBL er en medlemsorganisasjon med over 430 000 medlemmer. I 87 år har vi skaffet våre medlemmer bolig, samt forvaltet disse på en trygg måte.