Boligbrannen startet i julestjerna

Det er ikke mye igjen av julestjerna som tok fyr.
Ser du hva dette var? Svidd julestjerne. Frende Forsikring.

Brannen som startet i papirstjernen spredte seg i boligen, og hele leiligheten ble nedsotet. Denne gangen varslet brannalarmen, og familien reddet seg ut.

- Med julestjerne i papir er det ikke et spørsmål om det blir brann, men når, sier brannekspert Odd Magne Skjerping i Frende Forsikring.

- Det burde ikke overraske noen at papir er brannfarlig, sier han. Likevel er svært mange juledekorasjoner i butikkene fremdeles laget av papir og annet brennbart materiale.

Se etter svimerker
- Bruk aldri lyspærer som er sterkere enn det stjernelampen er beregnet for. Svimerker er et alvorlig faresignal, er klare råd fra Brannvernforeningen.

- De mange elektriske smålysene i adventstjerner og juledekorasjoner forårsaker brann hvert eneste år, sier Skjerping. Han anbefaler LED-pærer til julepynten. Disse blir ikke varme.

Ingen jul uten ild
Uforsiktig bruk av levende lys og levende lys i kombinasjon med juledekorasjoner er en annen typisk brannårsak.

- Ikke la brennbart materiale komme i kontakt med stå for nær levende lys, er Skjerpings klare råd.

Mange finner frem julelysene til advent, og desember er brannmåneden fremfor noen.

Sjekk før du legger deg
- Faktisk brenner nesten 50 prosent flere boliger denne måneden enn i en gjennomsnittlig måned ellers i året, sier Skjerping i Frende. I tillegg til brannfarlig julepynt, bruker vi mer strøm enn vanlig og fyrer i peis og ovner for kos og varme, også det øker risikoen for brann.

- Det er viktig å ta noen forholdsregler. Ta en sjekkerunde før du legger deg. Kjenn etter om det er varmgang i kontakter og koblinger. Skru av belysningen om natten, og når du ikke er hjemme, er rådet fra branneksperten.

Jo flere, jo bedre
- Og sjekk for all del at røykvarsleren virker. Røykvarsleren er det viktigste livreddende tiltak du har hjemme, sier Skjerping. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har påvist at 25 prosent av de omkomne i boligbranner de senere årene ikke hadde røykvarsler, eller at den ikke virket.

Alle hjem skal ha minst én godkjent røykvarsler i hver etasje, men forsikringsbransjen anbefaler røykvarsler i alle oppholdsrom og soverom, også i boder i tilknytning til huset.

- Tidlig varsling om brann kan gi deg mulighet til å redde deg selv og andre, og kanskje slokke brannen, sier Odd Magne Skjerping i Frende.

FAKTABOKS:

Dette må du gjøre hvis det brenner

1. Redd andre ved å rope "Brann! Brann!" og hjelp hverandre ut.
2. Pass på at alle barn kommer seg ut til møtestedet.
3. Varsle brannvesenet. Ringe nødnummeret 110.
4. Hvis du har tid, lukk dører og vinduer.
5. Hvis brannen er liten, forsøk å slokke. Ta ingen sjanser.
6. Gå raskt ut av huset og til møteplassen.
Kilde: Nasjonal Brannøvelse

Ser du hva dette var? Svidd julestjerne. Frende Forsikring.
Odd Magne Skjerping, brannekspert, Frende Forsikring.

Jonsvollsgaten 2

Frende Forsikring har noen av Norges mest fornøyde forsikringskunder. Vi bryr oss litt ekstra om deg, ditt og dine!

Helnorske Frende eies av solide sparebanker og brannkasser og har rådgivere landet rundt. Vi har over 300 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og rundt 270.000 privat- og bedriftskunder med forsikringsløsninger innen skadeforsikring og livsforsikring.