Boligalarm bidrar til reduksjon i antall innbrudd

Antall innbrudd har i følge Politiets Straffesakstall hatt en jevn reduksjon de siste fem årene. Samtidig har markedet for boligalarm hatt en jevn vekst. Politiet skriver at dette kan ha en sammenheng.

NHO mener at et av fire innbrudd kan unngås dersom boligen er utstyrt med alarm.
– Innbruddsalarm er et av de mest effektive virkemiddel man har mot innbrudd, sier Fagsjef for sikkerhetsbransjen Runar Karlsen i NHO Services. -En fjerdedel av alle innbrudd kunne vært unngår dersom huset hadde hatt boligalarm.

Dette kan være noe av årsaken til at stadig flere velger å installere boligalarm. Totalmarkedet for boligalarm har hatt en jevn vekst de siste 10 årene og bare i fjor økte antall kunder i Sector Alarm med over seks prosent. Omkring 20 prosent av Norske privatboliger har alarm tilknyttet alarmstasjon.

Boligalarm og sikringstiltak virker preventivt

Forrige uke kom Politiets straffesakstall for 2016 som viser at antall anmeldelser for grove tyverier fra bolig har gått jevnt nedover de siste fem årene. I rapporten uttaler Politiet at økt anskaffelse av boligalarm og andre sikringstiltak kan forklare noe av reduksjonen for grovt tyveri fra bolig.*

Politioverbetjent Stig Vasbø, som er leder for etterretnings- og vinningsavsnittet på Majorstua politistasjon i Oslo støtter dette. Vår erfaring er at en boligalarm har en forebyggende effekt og i tillegg bidrar til at de kriminelle er meget kort tid på åstedet når boligalarmen går. Boligalarm er bra i forhold til dokumentasjon, for å sikre riktig tidspunkt for en hendelse og sist, men ikke minst at politiet raskt kommer til åstedet.

Sector Alarms egne tall viser at selskapets kunder i vesentlig mindre grad opplever innbrudd enn boliger uten alarm. I desember var det kun tre boligalarmkunder som opplevde innbruddsforsøk. En tydelig trend er også at tyvene blir skremt av alarmen og stikker fra åstedet med uforrettet sak.

Trygge med boligalarm

-Har du en boligalarm tilkoblet en alarmstasjon har du også en alarm som igangsetter et reaksjonsapparat som kan være til hjelp ved redning og som derigjennom bidrar til økt trygghet for kundene, sier administrerende direktør Viggo Skeisvoll i Sector Alarm. -Ferske tall fra en undersøkelse gjennomført av Barcode støtter dette og viser at hele 86 prosent av våre kunder føler seg trygge med boligalarm. - Det er tydelig at dersom tyvene kan velge, velger de huset uten boligalarm.

* https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_4442.pdf