Boken Operasjefen av Bjørn Simensen fortalt til Ottar Julsrud

Operabygget i Oslo feirer i disse dager sitt tiårsjubileum, og i boken Operasjefen forteller Bjørn Simensen om den lange veien frem til Bjørvika-åpningen i 2008. Simensen må ta en stor del av æren for at det omsider kom tilstrekkelig politisk trøkk bak den nær 200 år gamle drømmen om et norsk operahus.

Hvilke medspillere og motkrefter hadde han med å gjøre under sine i alt 18 år som leder for Den Norske Opera & Ballett, et tidsspenn med rundt regnet ti kulturministre? Hvilke ideer la han til grunn for repertoaret, og hvilke oppsetninger sprengte noen grenser og vakte internasjonal oppmerksomhet på hans vakt? I boken møter vi på nært hold både de store stjerner og Operaens like uunnværlige medarbeidere bak i kulissene. Og ikke minst følger vi ensemblet på dristige turnéprosjekter ut i verden og rundt i Norge.

Simensen har også noen frimodige betraktninger om årsakene til turbulensen og de hyppige lederskiftene etter hans avgang som operasjef i 2009.

Det finnes ingen formell operasjefutdannelse. I boken følger vi Bjørn Simensens karriere fra journalist i Ålesund, via kulturadministrator i Sandefjord og konserthusdirektør i Göteborg til toppjobben ved Den Norske Opera, med et mellomspill som Dagblad-sjef. - Utrolig hvor langt man kan komme når man ikke kjenner sin begrensning, filosoferer Simensen, som i ung alder, og med en middelmådig realskoleeksamen fra Jessheim som høyeste formelle utdannelse, utkonkurrerte både musikkprofessorer og andre kulturkjendiser.

Med sitt karriereløp har Simensen hatt sentrale roller i det norske samfunnet, fra det ”utvidede kulturbegrepet” skulle settes ut i livet på 1970-tallet til oljerikdommen rislet inn også i kulturbudsjettet et kvart århundre senere, for at oljealderen skulle etterlate seg mer enn kjøpesentre.

I bokens første del fortelles det levende og åpenhjertig om en oppvekst i trange kår med en alkoholisert far, men en barndom hvor også musikkinteressen og gleden ved å lede og inspirere kom til syne. Åpen er han også om utfordringene som slagrammet i senere år og om prosjekter som måtte oppgis.

Selvbiografien Operasjefen er ført i pennen av journalist og forfatter Ottar Julsrud.

Format: Innbundet
Utgivelsesår: 2018
Forlag: Gren Forlag
Språk: Bokmål
ISBN 9788280713940
Sider: 289

Ottar Julsrud
Epost: julsrud@online.no

Om Gren forlag

Gren forlag

Gren forlag er en videreføring av Eger forlag og en sammenslåing med Hathon Holding As sin forlagsvirksomhet.

Følg saker fra Gren forlag

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Gren forlag på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.