Bobilferie i sommer? Dette må du huske på!

Antallet bobiler på norske veier øker. Men det mange opplever som en behagelig måte å reise på, forbinder andre med lav fart og dårlig sikt. Skal du på bobilferie er det flere ting du må tenke på.

– Det er viktig å sikre både last og personer godt og på godkjent måte. Sikkerhet for store og små er like viktig i bobil som i vanlig bil, forteller seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Paal-Gunnar Mathisen.

Sikring av barn kan være utfordrende i bobiler, men reglene er de samme som for personbil. Barn under 135 cm skal sikres i godkjent sikringsutstyr tilpasset barnet. Det betyr at barn under fire år bør sitte bakovervendt, og eldre barn bør sitte i beltestol med beltet stramt over hofte og godt inn på skulder.

Bobilene holder følge med personbiler

Ofte forbindes bobiler med dårlig sikt og lav fart, men modellene lansert etter 2010 kan holde følge med en personbil - innenfor fartsgrensene.

– Men kjører du bobil bak en motorsykkel eller personbil, må du huske at du bruker mye lenger tid på å stoppe. Skulle bilen foran deg bråbremse er det viktig at du har tatt hensyn til dette, forteller seniorrådgiveren.

Reisen er en del av ferien

Stressede sjåfører på sommerstid er nemlig ikke et sjeldent syn, og stress i kombinasjon med ukjente veier og uoppmerksomhet kan skape farlige situasjoner.

– Tenkt at ferien starter når du begynner å kjøre, ikke når du har kommet frem. Det beste du kan gjøre er planlegge ruten, roe ned og ta det som det kommer. Husk at stress kan skape farlige situasjoner, sier Mathisen.

Underveis på turen er det også viktig å få nok hvile, holde seg hydrert og fylle på med mat.

Trygg Trafikks 7 tips for en trygg bobilferie:

1. Hold avstand

Husk at bobilen bruker lenger tid på å stoppe enn en personbil. Kjører du bak en mindre personbil eller motorsykkel må du derfor være klar over på at de stopper mye fortere.

1. Ta hensyn

Flere klager på at bobiler kjører sakte. Vis hensyn og slipp andre forbi om det er hensiktsmessig. Føler du for å ta innover deg naturen kan det gjøres når bilen er stoppet og parkert.

1. Riktig sikring av barn

Reglene for sikring av barn er de samme for som for personbil. Barn under 135 cm skal sikres i godkjent sikringsutstyr tilpasset barnet. Barn opptil fire år bør sitte bakovervendt, og eldre barn bør sitte i beltestol.

1. Bruk sommerdekk

Flere kjøper helårsdekk fordi det er billigere enn både sommerdekk og vinterdekk. Kjøp heller ordentlig sommerdekk med gode mønstre, og egne vinterdekk hvis du bruker bobilen om vinteren.

1. Lær deg de lokale reglene

Skal du på utenlandsferie, er det viktig at du setter deg inn i reglene dit du skal. I tillegg bør du tenke på hva du er komfortabel med. Alle er for eksempel ikke komfortable med å kjøre bobil på Autobahn.

1. Sikre alle løse gjenstander

Alt som ikke er sikret i bobilen kan være veldig farlig om man havner i en ulykke. Det gjelder Ipad, mobil, termos og andre løse gjenstander.

1. Ta deg tid til å hvile

Ikke reis rett etter du har spist, er stresset eller sliten. Vent til du er våken, klar, og uthvilt.