Blomkål, grønnsakenes hvite dronning

Brassica oleracea er det latinske navnet, og blomkål stammer opprinnelig fra landene rundt Middelhavet. Botanisk sett er den litt spesiell da den består av mange små sammenvokste blomsterbuketter. Den har derfor fått sitt navn blomkål som betyr kålblomst eller blomstrende kål.

Blomkål ble først kjent utover i Europa på 1700-tallet. Etter den tid har de flotte og store sortene vi kan nyte i dag blitt utviklet. Og det er nettopp det vi gjør, vi nyter blomkålen. Den er deilig i forretter, som tilbehør eller som egen hovedrett, i supper, gratenger, stuet, gratinert, bakt, i omeletter, i salater, på grillen, i pureer, i pizzadeig og som snacks med dipp til. Blomkålris er også blitt et kjent begrep, en super erstatning for ris eller pasta.

Blomkål har både lavt energi- og fettinnhold. Blomkål har et høyt innhold av protein, vitamin C og kostfiber. Protein bidrar til vekst i muskelmasse, mens vitamin C styrker immunsystemet og øker opptaket av jern fra andre matvarer. Kostfiber er gunstig for fordøyelsen.

Nå er vi i starten på den norske sesongen. Det bugner av helt ferske blomkålhoder. Her får du våre mest populære blomkålretter. Matfaglig rådgiver, Toril Gulbrandsen, gir deg her de mest populære blomkålfavoritter. - Blomkål i salater, bakt hel i ovn eller grillet må du prøve, det vil garantert falle i smak, sier hun.

Matfaglig rådgiver Toril Gulbrandsen, tlf. 957 32 919, e-post: toril.gulbrandsen@frukt.no.

Stiftelsen Opplysningskontoret for frukt og grønt har som formål å spre matglede og øke folks kunnskap om frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge. Vårt mål er 5 om dagen til alle, som vil bidra til en sunnere og friskere befolkning.

Vi tilbyr et stort utvalg av bilder av frukt og grønnsaker og retter der disse er brukt i vår bildebase.