Optimar

Bløderør gir bedre fiskekvalitet

En ny, norskutviklet metode bruker vannstrømninger i store rør for bedre utbløding, nedkjøling og «bufring» av fisk.
Ved å styre vannstrømmen i rørene, kontrolleres
Ved å styre vannstrømmen i rørene, kontrolleres både framdrift og oppholdstid på fisken. Ettersom det er svært skånsomt å bruke vann, kan bløderøret heve kvaliteten på fisken. Løsningen som er vist her, er 100 prosent lukket hele veien fra bløggebåt til fisken er lagret på tank.

– Bløderøret gir bedre fiskekvalitet, og er utviklet i tett samspill med kundene. Løsningen er svært arealeffektiv og gjør det enkelt å holde god hygiene med automatisk vask. Vannstrømningene gir blant annet en raskere nedkjøling av fisken, forteller mannen bak, Frode Håkon Kjølås EVP Concept & Aqua i Optimar.

Norsk oppfinnelse

Det patenterte bløderøret er en norsk oppfinnelse, utviklet i Optimar som et alternativ til de mer tradisjonelle åpne tankene, som flytter fisk mekanisk.

– Etter at fisken er tatt inn, bedøvet og avlivet, går den inn i et stort rør, mellom 80 cm til 1,5 meter i diameter, hvor den tappes for blod og kjøles ned. Samme type rør kan også benyttes til kjøling og rensing av fisk etter sløying, forteller Kjølås.

Raskt på land

Et tredje bruksområde er lagring av fisk.

– Når en bløggebåt leverer store mengder fisk, er det viktig å tømme alt og komme seg kjapt videre til neste oppdrag. Da trengs det et mottak. Med bløderør kan all fisken pumpes raskt på land, hvorpå fisken lagres i kjølt vann frem til den prosesseres videre, sier han.

Automatisk vasking

– En av fordelene med bløderørene er at alt er lukket. Når man er ferdig for dagen, kjører man automatiske vaskeprosesser. Det er også svært fleksibelt med tanke på plassering og utnyttelse av areal, som vi opplever ofte er en flaskehals, forklarer Kjølås.

Vannet styrer alt

Åpne tanker bruker gjerne mekaniske løsninger for å flytte fisk fra A til B. Kjølås forteller at i utviklingen av det helt unike bløderøret, ble det brukt mye tid på å finne en optimal måte å styre vannet på.

– Vi bruker kun vann til å flytte fisken. Ved å styre vannstrømmen i rørene, kontrollerer vi både framdrift og oppholdstid på fisken, forteller han.

Inspirert av kundenes behov

– Ideen med å bruke rør og vann startet med at vi hadde kunder som ønsket løsninger for å flytte fisk langt, uten typiske løsninger som transportband, forklarer han. Den første som fikk bløderør fra Optimar er det unike fartøyet Norwegian Gannet.

– Bløderør var den eneste måten å få plass til utblødningskapasitet, men å teste prototypen på verdens største lakseslakteri var mildt sagt risikosport! Konseptet fungerte heldigvis svært godt, og vi har siden starten videreforedlet ideen i tett samarbeid med kunden, forteller Kjølås.

Overbeviste skeptikerne

En stor fordel med bløderøret er at det er svært plasseffektivt og fleksibelt.

– Systemet kan snus 180-grader og tilbake, og legges i vinkler, hjørner og sirkler.

Han legger ikke skjul på at noen av kundene var skeptiske i starten.

– Den typiske bekymringen var hvordan vi kunne kontrollere fisken uten noe mekanisk, og kun ved hjelp av vann. For å overbevise dem, rigget vi rett og slett et anlegg som vi testet ute hos kunden. Så snart de ser med egne øyne at dette virker, får vi svært god respons, sier Kjølås med et smil.

Resultatet er at hele 23 bløderør nå er under produksjon og skal leveres til fire ulike kunder i løpet av våren.

Skaper bakevjer

Hvordan er det så mulig å styre vannet med full kontroll på fisken i røret?

– Vi benytter sirkulasjon og ulik kraft, i kombinasjon med innstikk i rørene. Systemet lager hvirvler i vannet, på samme måte som en bakevje i en elv – slik holder vi fiskegrupper atskilt og spredt gjennom hele røret, forklarer Kjølås.

Hever kvaliteten på fisken

En stor fordel med denne metoden er at den gir mindre belastning på fisken.

– Fordi det er svært skånsomt å bruke vann, kan bløderøret heve kvaliteten på fisken, sammenlignet med tradisjonelle mekaniske tanker. God sirkulasjon gir også en raskere nedkjøling av fisken, og sprer fisken slik at man får en optimal blanding av fisk og vann, sier han.

– Vi er overbevist om at denne metoden gir bedre fiskekvalitet, samtidig som den gjør det enkelt å holde god hygiene og utnytter tilgjengelige arealer maksimalt, avslutter Kjølås.

Mariann Blø Dalseth
Markedsrådgiver i Optimar
Epost: mbd@optimar.no
Tlf. 92240507

Ved å styre vannstrømmen i rørene, kontrolleres
Last ned bilde
Tankanlegg for utblødning, kjøling og lagring av inntil 250 tonn fisk. Det er konstruert for å kunne ta imot og lagre/kjøle bløgget fisk men også for utblødning, kjøling og bufring av fisk som blir bløgget online. I tillegg er det mulig å kombinere de to alternativene.
Last ned bilde
Tankanlegg for utblødning, kjøling og lagring av inntil 250 tonn fisk.
Last ned bilde
Tankanlegg for utblødning, kjøling og lagring av inntil 250 tonn fisk.

Om Optimar

Optimar
Valderøyvegen 1129
6050 Valderøy

+47 70 10 80 01http://optimar.no

Optimar er en ledende leverandør av automatisert prosessering- og fiskehåndteringsutstyr til den globale sjømatindustrien. Selskapet har vært i kraftig vekst de siste årene og har avdelinger både i Norge, Spania, USA og Romania, med totalt 425 ansatte. Hovedkontoret ligger i Giske kommune, rett utenfor Ålesund.

Følg pressemeldinger fra Optimar

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Optimar på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Optimar