Blir setersmør vår neste nasjonale matskatt?

1.7.2016 10:15 | Matmerk

Setersmør – smøret som budeia lager på setra fra kyrne hun melker hver dag – kan bli en ny norsk matskatt. Foreningen Norsk seterkultur har i dag søkt om å få godkjent setersmør beskyttet som smør med tradisjonelt særpreg.

• Stadig flere kommersielle aktører selger produkter som om de er fjell - eller seterprodukter, uten å ha noen faktisk tilknytning til verkenseter eller fjell. Det er jo rett og slett misbruk av begreper. Derfor er det viktig for oss å få beskyttet det tradisjonelle setersmøret som har en helt særegen, dokumenterbar kvalitet, sier prosjektleder Katharina Sparstad i foreningen Norsk seterkultur.

Matmerk forvalter den offentlige merkeordningen som har til hensikt å gi mat- og drikkeprodusenter et rettslig vern mot kopiering av produktnavnet. Merkeordningen skalogså bidra til lokal verdiskapning og matmangfold til forbrukere.

• Norge har en matkultur og en mathistorie som vi må løfte fram, være stolte av og sikre ikke blir utvannet, kopiert eller jukset med. Melkeforedling på setra er basert på lange tradisjoner og en viktig del av vår felles matkulturarv. Så vi gleder oss over søknaden som nå ligger på bordet, og starter prosessen for å få løftet setersmør opp i den nasjonale mateliten, sier fagsjef Nina Hegdahl i Matmerk.

I dag er det rundt 1000 setre og støler i drift over hele landet. Spesielt i fjellområdene Oppland, Hedmark, Møre og Trøndelag finner vi aktiv seterdrift. Av disse har 100 setre startet seterbedrifter og organisert seg i nettverk som selger setermat og opplevelser direkte fra setra.

Norge har i dag 27 godkjente produkter som er juridisk beskyttet. Setersmør kan bli det andre produktet godkjent som tradisjonelt særpreg.

www.seterkultur.no v/ Katharina Sparstad tlf 990 09 584
www.matmerk.no v/ Nina Hegdahl tlf 928 50 959

Matmerk er en stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Matmerks hovedoppgave er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon gjennom kvalitetssystemer, merkeordninger og markedsføring. Matmerk eier merkeordningene Nyt Norge og Spesialitet samt bidrar til lovbeskyttelse av norske matskatter gjennom merkeordningen Beskyttede betegnelser. I tillegg ivaretar Matmerk kvalitetssikring av norsk landbruk gjennom kvalitetssystem i landbruket (KSL). Organisasjonen forvalter også Kompetanseutviklingsprogrammet i landbruket (KIL) og er ansvarlig for den generelle markedsføringen av økologisk mat. Se også www.matmerk.no